Huhtamäki köper in sig på falskartongmarknaden i Europa

PUBLICERAD: 22 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Delta är ett perfekt komplement till våra europeiska verksamheter inom foodservice”

Finska Huhtamäki Oyj har förvärvat nordirländska Delta Print and Packaging Limited och gör därmed inträde på den europeiska marknaden för falskartongprodukter. I köpet ingår även Deltas polska dotterbolag European Packaging Solutions Poland Sp. Z o.o. och deras helt nya tillverkningsanläggning i Gliwice.

Köpet innebär att Huhtamäki fortsätter sin tillväxtstrategi med fokus på livsmedels- och dryckesförpackningar och att man nu etablerar sig inom falskartongförpackningar även i Europa. Sedan tidigare har Huhtamäki förvärvat bland annat Interpac Packaging Ltd, en nyzeeländsk producent av falskartonglådor för produkter inom snabbrörliga konsumtionsvaror.

”Jag är mycket glad att kunna tillkännage detta förvärv. Delta är ett perfekt komplement till våra övriga europeiska verksamheter. Deras teknik är i världsklass och Delta, som är anpassat för tillväxt, passar perfekt in i vår befintliga foodservice-portfölj i Europa”, säger Huhtamäkis VD och koncernchef Jukka Moisio i en kommentar.

Delta, som har huvudsäte i Belfast och är specialiserat på kundanpassade tryckta falskartongförpackningar, främst för den brittiska och europeiska foodservicemarknaden, beräknas i år omsätta cirka 70 miljoner euro (ca 652 miljoner kronor). Företaget har cirka 300 anställda i två tillverkningsenheter.

Huhtamäki uppger att den skuldfria köpesumman uppgått till 80 miljoner pund (drygt 960 miljoner kronor) och att Delta från och med maj månad ingår i Huhtamäkis affärssegment Foodservice Europe-Asia-Oceania.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se