HP Indigo tror på en ny framtid på grund av Coronapandemin

PUBLICERAD: 15 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Alon Bar Shany tror på en ny framtid.

Dscoop är HP Indigos årliga, globala storträff där företag som investerat i HP:s digitalpressar träffas och lär sig nytt och får tillfälle att nätverka. Årets Dscoop kunde av naturliga skäl inte genomföras. I stället ersätter HP indigo Live med ett antal sändningar på nätet. Packnews lyssnade på del 1.

Alon Bar Shany är vd för HP Indigo sedan 16 år tillbaka och inledde den första sändning med att diskutera marknadsläget för etikettproducenterna med Maya Poleg, Products and Solutions Manager på HP Indigo. Han konstaterade HP upplever att stora delar av etikettindustrin går bra eller till och med mycket bra, och då främst den del som levererar till livsmedelsindustrin, till vissa delar av den kemtekniska industrin och till hälsosektorn. Trögare är det för till exempel de som levererar till bilindustrin, kosmetika med flera.

”Vi kan notera en otrolig utveckling för våra kunder under det första kvartalet i år. Jämfört med samma period år 2019 noterar vi en ökning på inte mindre än femton procent. En del av våra kunder kör 24/7 för att hinna med”, konstaterade Alon Bar Shany.

Digitalt tryck kopplas ofta ihop med kortare serier, men Alon tycker sig se en förändring. Den exakta brytpunkten mellan att trycka digitalt eller analogt suddas ut lite och det är viktigare med flexibilitet och omställningstider. Allt mer handlar om möjligheten att reagera och ändra riktning snabbt.

Produktionen hos HP Indigo i fabriken i Israel körs för övrigt också 24/7.

”Vi är definierade som en särskilt viktig industri Israel och kan därmed köra på för fullt men vi är försiktiga. De olika skiften träffar till exempel inte varandra, och alla medarbetare är försedda med munskydd”.

Kommer covid-19 att ändra sättet att jobba på i framtiden, frågade Maya Poleg?

”Det tror jag. På årets tänkta drupa var det vår avsikt att trycka hårt på möjligheterna med molntjänster, fjärrstyrd diagnostik, förebyggande underhåll, IoT med mera”, sa Alon Bar Shany.

”Det är kul att köra våra maskiner och man kan lära sig via Internet. Blir det problem löser vi oftast det på distans till exempel med hjälp av artificiell intelligens”.

”Samtidigt är det så att alla inte gillar det, man vill kunna ringa till en servicetekniker som kommer till dem, men i dessa tider går det ju inte. Även om man inte gillar det tvingas man jobba via nätet och vi tycker oss se ett ökat självförtroende och att man litar på algoritmerna. I dag löser vi runt åttio procent av alla problem på distans”.

”Många har dessutom mer tid just nu och en ökad nyfikenhet och jag tror att när den här krisen är över kommer vi att ha kunder som tror mer på sig själva och löser mer på egen hand. Samtidigt vill jag understryka att jag inte vill slopa de personliga mötena i framtiden, men Internet kommer att vara ett mer naturligt sätt att jobba med i framtiden som jag ser det”.

Den pågående Coronakrisen är allvarlig ur många aspekter, men Alon Bar Shany uttryckte ändå optimism inför framtiden.

”Jag har varit med länge och gått igenom kriser både professionellt och privat. Israel har varit utsatt för krigiska handlingar, vi har sett oljekriser med mera och allt måste sättas i perspektiv. Du vet att du måste lösa det och att det är över en dag. För närvarande för man ta det dag för dag och förhoppningsvis resulterar det i nya värderingar när allt är över”.

I dag trycks cirka fem procent av alla etiketter i världen på en maskin från HP Indigo, om fem år har man förhoppningen att det ska vara mellan tio och femton procent. De flesta jobb kommer att ligga i ett mellansegment antalsmässigt år 2025. En hjälp för att nå dit är självfallet den nya ”värstingpressen” V12 som kan laddas med tolv färger och trycka sex färger i 1600 dpi i hastigheter upp till etthundratjugo meter i minuten. För närvarande har man fyra maskiner klara i fabriken, två av dem var tänkta för en resa till Düsseldorf och drupa. Dessa betaversioner kommer nu att testas noga och sedan kommer ett par betamaskiner ut på marknaden. Under andra halvan av år 2021 räknar man med att den blir kommersiellt tillgänglig

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM