Hört på drupa: ”Nu är Metsä Board ett renodlat kartongföretag”

PUBLICERAD: 2 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi är i dag ett renodlat kartongföretaget”|sade Metsä Boards VD och koncernchef Mika Jouiko på bolagets presskonferens på drupa 2016.

Vid Metsä Bolards presskonferens på drupa i Düsseldorf lyfte bolagets VD och koncernchef Mika Joukio fram det faktum att man i dag är ett renodlat kartongföretag.
Vid kartongbruket i svenska Husum kommer Metsä Board under första halvan av 2017 att starta en ny extruderingsanläggning för PE-belagd kartong, men redan i dag kan Metsä Boards kartongkunder inom mat- och dryckesservice få kartong med polyetenbeläggning genom att Metsä Board erbjuder extern extrudering.

Metsä Board äri dag ett renodlat kartongföretag helt koncentrerat på tillverkning av kartong och vit liner av ren färskfiber och på drupa 2016 visar Metsä Board sina kartongprodukter, idealiska till förpackningar av konsumentprodukter, produkter i detaljhandeln liksom för livsmedel och matservice. Kartongmaterialet tillverkas av färskfiber, säljs globalt och bidrar till att skydda förpackningarnas innehåll och stärka deras varumärken. 

”För att stödja kundernas affärer kombinerar vi vårt material- och förpackningskunnande med senaste teknik. I november ifjol offentliggjordes beslutet om investeringen i en extruderingsanläggning vid vårt bruk i Husum. Vi har gjort klart med våra huvudleverantörer och projektet pågår. I Husum har vi också Europas allra modernaste falskartongmaskin, vilken togs i drift i början av året”, sade Mika Joukio, vid presskonferensen på drupa. 

Den nya extruderingsanläggningen tas i drift under första halvan av 2017 och kommer att ha en årskapacitet på 100.000 ton PE-belagd kartong. För närvarande är polyeten det vanligaste barriärmaterialet, för att skydda mot fukt och fett i livsmedelsförpackningar liksom i kartongprodukter för matservice. Metsä Board jobbar dock vidare för att hitta andra barriärlösningar inklusive biobaserade material. 

Metsä Boards produktfamilj Carta Dedica motsvarar kraven från marknaden för mat- och dryckservice genom att erbjuda ett alternativ baserat på förnybara färskfibrer. Produkterna är exempelvis idealiska för muggar, tallrikar och brickor. Innan den egna extruderingsanläggningen tas i drift kan kunderna ändå köpa PE-belagd kartong för applikationer inom matservice, då kartong från Metsä Board under tiden PE-beläggs hos externa konverterare.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance