Hjärtplåster och vodka ger framtidshopp för Beneli

PUBLICERAD: 28 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Framtiden ser ljus ut efter två stora ordrar”, säger Günther Dieroff på Beneli i Helsingborg.

Helsingborgsbaserade etikettföretaget Beneli hade ett tufft år i fjol med röda siffror i bokslutet. Men nu verkar det som om vinden vänder. Företaget har fått två stora ordrar, som ger gott hopp för framtiden. En order är dessutom så stor, att den kan innebär nyanställningar av upp till 50 personer!

En av storordrarna, som Beneli rott hem, är etiketter för en internationell vodkatillverkare och den andra ordern kommer från en amerikansk kund inom läkemedel och e-hälsa. Den ordern avser så kallade ”body patches”, som i det här fallet avser en smart ”etikett”, som placeras på patientens kropp och vars inbyggda elektronik registrerar och övervakar hjärtverksamheten. Ordern värderas till 30 miljoner kronor.

”Första leveransen av body patches har gjorts och så småningom utökar vi produktionen från tvåskift till treskift. I full drift kommer vi att behöva nyanställa 50 personer till produktionen i Helsingborg”, säger Günther Dieroff, försäljnings- och marknadschef på Beneli till skånska nyhetssajten 8till5.

De senaste åren har Beneli alltmer och med en målmedveten strategi utvecklat lösningar inom så kallade ”smarta etiketter” och den amerikanska storordern får väl ses som ett bevis på att satsningen är rätt.

”Vi arbetar mycket med RFID-taggar, där marknaden är i stor tillväxt och vi är inte främmande för att blanda RFID- och NFC-teknik med andra tekniker, när vi utvecklar och producerar etiketter”, säger Günther Dieroff.

Cirka 40 procent av Benelis produktion är rent grafiska etiketter och det är en utmaning, eftersom det är där som konkurrensen inom den grafiska branschen är som störst och utbudet ofta större än efterfrågan.

Men efterfrågan på smarta etikettlösningar, som använder tekniker som RFID, NFC och QR-koder ökar och det är där Beneli satsar och ser en ljus framtid. Kunderna är ofta varumärkesägare, som kräver hög kvalitet, och enligt Günther Dieroff är det just den typen av kunder, som företaget främst attraherar.

”Vad gäller vår NFC-teknik har vi pratat en hel del om möjligheterna tidigare, men under det här året kommer det att börja hända grejer. Detta förutsätter dock att vi inte blir för kaxiga utan fortsätter att satsa på effektivitet och produktivitet”, säger Günther Dieroff till nyhetssajten Pack Sweden.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox