Herrljunga Musteri lanserar juice i pantbelagd flaska

PUBLICERAD: 14 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Herrljungas juiceflaska blir en av de första på marknaden

Herrljunga Musteri, som drivs och ägs av Herrljunga Cider AB, startade åter upp musteriverksamheten hösten 2017 för att musta äpplen. Nu utvecklas musteriet och en helt ny presslinje för citrus har installerats för att i februari/mars kunna pressa juice. Apelsiner, citroner, äpplen, päron, rödbeta, kål, spenat, chili och ingefära kommer bland annat att pressas och blandas. 

”Från att ha varit ett bryggeri, som främst tappat cider, glögg och saft sedan 1911, kommer vi nu också att jobba med färsk frukt och grönsaker. Det är en helt ny värld för oss, som har krävt stora investeringar”, förklarar VD Johan Branmark i ett pressmeddelande. 

Juicen kommer att pressas på beställning två dagar i veckan, för att sedan levereras direkt från företagets juicebil till lokala butiker och caféer i Västsverige. 

”Miljö är alltid en viktig aspekt och juicen kommer att pressas hantverksmässigt i toppmoderna lokaler anpassade efter verksamheten. Alla restprodukter kommer att skickas för att bli biogas i Vårgårda. Och vår juiceflaska kommer vara en av de första på marknaden, som går att panta”, fortsätter Johan Branmark. 

Den kallpressade juicen kommer finnas i två olika förpackningsstorlekar, 750 ml samt 250 ml. Blandningarna på juicen kommer att variera efter säsong och efterfrågan, med minst tre smaker i standardsortimentet. 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx