Henrik Julin utsedd till ny VD för Orkla Foods Sverige

PUBLICERAD: 2 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Henrik Julin blir ny VD för Orkla Foods Sverige från den 1 maj 2016.

Henrik Julin tillträder den 1 maj 2016 som VD för Orkla Foods Sverige. Han efterträder Patrik Andersson, som blivit VD och koncernchef för värdehanteringsbolaget Loomis AB.
Henrik Julin, som har ett långt förflutet inom Orkla, kommer närmast från rollen som VD för Orkla Confectionery & Snacks Sverige, där han varit sedan juni 2014.

”Jag ser mycket fram emot att ta över som VD för Orkla Foods Sverige, samtidigt som det varit ett svårt beslut att lämna min nuvarande roll. Det har varit en intensiv period i Orkla Confectionery & Snacks och det är en starkare organisation, som nu kommer fortsätta att utveckla svenska folkets favoriter inom kex och snacks. Orkla Foods Sverige är ett konkurrenskraftigt bolag med en stark varumärkesportfölj, som jag känner väl. Jag ser fram emot att tillsammans med alla kunder och kompetenta medarbetare utveckla företaget vidare framåt”, säger Henrik Julin.

Henrik Julin inledde sin karriär på Orkla som säljare 1993 i dåvarande Ekströms-Önos. Han har därefter haft flera olika roller inom Procordia/Orkla Foods Sverige, senast som försäljningsdirektör. Henrik Julin hade även en central roll i arbetet med att fusionera Abba Seafood, Frödinge och Procordia. Under hans ledning som VD för Orkla Confectionery & Snacks Sverige har bolaget haft en positiv utveckling både i omsättning- och resultatutveckling.

”Jag är mycket glad över att Henrik Julin har tackat ja till att bli ny VD för Orkla Foods Sverige. Henrik känner företaget och livsmedelsindustrin väl och har en gedigen kompetens inom branschen. Han har alla förutsättningar för att på ett stabilt sätt fortsätta utveckla företaget i en positiv riktning framåt”, kommenterar Atle V Johansen, VD Orkla Foods.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning