Henrik Julin utsedd till ny VD för Orkla Foods Sverige

PUBLICERAD: 2 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Henrik Julin blir ny VD för Orkla Foods Sverige från den 1 maj 2016.

Henrik Julin tillträder den 1 maj 2016 som VD för Orkla Foods Sverige. Han efterträder Patrik Andersson, som blivit VD och koncernchef för värdehanteringsbolaget Loomis AB.
Henrik Julin, som har ett långt förflutet inom Orkla, kommer närmast från rollen som VD för Orkla Confectionery & Snacks Sverige, där han varit sedan juni 2014.

”Jag ser mycket fram emot att ta över som VD för Orkla Foods Sverige, samtidigt som det varit ett svårt beslut att lämna min nuvarande roll. Det har varit en intensiv period i Orkla Confectionery & Snacks och det är en starkare organisation, som nu kommer fortsätta att utveckla svenska folkets favoriter inom kex och snacks. Orkla Foods Sverige är ett konkurrenskraftigt bolag med en stark varumärkesportfölj, som jag känner väl. Jag ser fram emot att tillsammans med alla kunder och kompetenta medarbetare utveckla företaget vidare framåt”, säger Henrik Julin.

Henrik Julin inledde sin karriär på Orkla som säljare 1993 i dåvarande Ekströms-Önos. Han har därefter haft flera olika roller inom Procordia/Orkla Foods Sverige, senast som försäljningsdirektör. Henrik Julin hade även en central roll i arbetet med att fusionera Abba Seafood, Frödinge och Procordia. Under hans ledning som VD för Orkla Confectionery & Snacks Sverige har bolaget haft en positiv utveckling både i omsättning- och resultatutveckling.

”Jag är mycket glad över att Henrik Julin har tackat ja till att bli ny VD för Orkla Foods Sverige. Henrik känner företaget och livsmedelsindustrin väl och har en gedigen kompetens inom branschen. Han har alla förutsättningar för att på ett stabilt sätt fortsätta utveckla företaget i en positiv riktning framåt”, kommenterar Atle V Johansen, VD Orkla Foods.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker