Finska Huhtamäki har lanserat ”Monaco Cup”, som är en engångs pappersbägare försedd med en ”hemlig” tvådimensionell QR-kod, som framträder först när bägaren fylls med varm dryck!
Bägaren finns nu på utvalda Shell bensinstationer i Finland samt i ett antal restauranger och caféer.
Huhtamäki skriver att engångs dryckesbägare i papper är perfekta som marknadsförare och i reklamkampanjer där man använder digitala och smarta verktyg.
Den dynamiska QR-koden i Monaco-bägaren är integrerad i ett lager med termokromatisk, värmekänslig, tryckfärg och kan inte ses – eller användas – förrän konsumenten har gjort sitt köp och bägaren fylls med varm dryck, typ, kaffe, te, drickchoklad, etc.
När QR-koden kommit fram, kan den scannas med en smart telefon och konsumenten kan då deltaga i en tävling, där man kan vinna allt från en gratis kaffe till en resa för fyra personer till Monte Carlo och årets Monaco Formel 1 Grand Prix den 28 maj.
Den inbyggda smarta QR-koden i Huhtamäkis Monaco-bägare är programmerad så, att uppkopplingen till tävlingen endast kan göras en gång per kod! Vill man deltaga i tävlingen flera gånger, måste man alltså göra ett nytt köp!
Och om samma kod scannas mer än en gång, så fungerar visserligen koden, men konsumenten kopplas då till en annan digital plattform med Huhtamäki-information, etc.
Monaco-bägarens design och den Formel-1-anknutna reklamkampanjen har utvecklats av finska innovationsbyrån Mediakolmio. Dryckesbägarna kom ut på finska Shell-stationer och andra platser strax innan nyårsskiftet 2016-2017 och kampanjen kommer att pågå under cirka tre månader.