"Hemlig" kod framträder när bägaren fylls med varm dryck!

PUBLICERAD: 15 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Den ”hemliga” QR-koden syns inte

Finska Huhtamäki har lanserat ”Monaco Cup”, som är en engångs pappersbägare försedd med en ”hemlig” tvådimensionell QR-kod, som framträder först när bägaren fylls med varm dryck!
Bägaren finns nu på utvalda Shell bensinstationer i Finland samt i ett antal restauranger och caféer.

Huhtamäki skriver att engångs dryckesbägare i papper är perfekta som marknadsförare och i reklamkampanjer där man använder digitala och smarta verktyg.

Den dynamiska QR-koden i Monaco-bägaren är integrerad i ett lager med termokromatisk, värmekänslig, tryckfärg och kan inte ses – eller användas – förrän konsumenten har gjort sitt köp och bägaren fylls med varm dryck, typ, kaffe, te, drickchoklad, etc.

När QR-koden kommit fram, kan den scannas med en smart telefon och konsumenten kan då deltaga i  en tävling, där man kan vinna allt från en gratis kaffe till en resa för fyra personer till Monte Carlo och årets Monaco Formel 1 Grand Prix den 28 maj.

Den inbyggda smarta QR-koden i Huhtamäkis Monaco-bägare är programmerad så, att uppkopplingen till tävlingen endast kan göras en gång per kod! Vill man deltaga i tävlingen flera gånger, måste man alltså göra ett nytt köp!
Och om samma kod scannas mer än en gång, så fungerar visserligen koden, men konsumenten kopplas då till en annan digital plattform med Huhtamäki-information, etc.

Monaco-bägarens design och den Formel-1-anknutna reklamkampanjen har utvecklats av finska innovationsbyrån Mediakolmio. Dryckesbägarna kom ut på finska Shell-stationer och andra platser strax innan nyårsskiftet 2016-2017 och kampanjen kommer att pågå under cirka tre månader.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco