Helt vattenfri smörjning till Tetra Paks packlinjer

PUBLICERAD: 21 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Torr” smörjning kan nu användas till transportband och annan distributionsutrustning vid Tetra Paks packlinjer.|Påfyllning av ”torrt” smörjmedel i appliceringsutrustningen.
|Närbild på en del av appliceringsutrustningen till ett ”Tetra Pak Dry Lubrication” kit.
|”Fördelarna med torr smörjning talar för sig själva”

Tetra Pak lanserar ett nytt, helt vattenfritt, smörjningskoncept avsett för förpackningslinjekomponenter som transportband och liknande.
Den nya lösningen minskar dramatiskt vattenförbrukningen i förpackningslinjerna och reducerar även elförbrukningen samt antalet mantimmar, som behövs för maskinunderhåll.

Traditionell smörjning av transportband, etc., sker med så kallad ”våt smörjning”, där man använder stora mängder vatten uppblandat med smörjolja – något som gör att både utrustning och fabriksgolv ständigt är blöta.
Med det nya konceptet från Tetra Pak är smörjningsprocessen så gott som torr. Inget vatten behövs, utan endast små mängder livsmedelsgodkänd smörjolja. En ärtstor droppe, som appliceras direkt på transportbandet, är allt som behövs för att minska friktionen mellan bandet och de transporterade förpackningarna, enligt ett pressmeddelande från Tetra Pak.

Cirka 35.000 liter vatten per år och förpackningslinje sparas genom den nya ”torra” smörjningsmetoden, enligt Tetra Pak. Enligt företaget innebär användandet av torr smörjning även att antalet mantimmar, som behövs för maskinunderhåll av packlinjen, minskar med cirka 75 procent, samtidigt som metoden innebär minskade hälsorisker och ökad säkerhet för den operativa personalen på fabriksgolvet.

Tetra Pak har utvecklat ett komplett system för ”torr” smörjning, vilket kan installeras i en kunds förpackningslinje på cirka fem minuter. Konceptet kallas ”Tetra Pak Dry Lubrication” och ett kit består av appliceringssystem, smörjmedel och installation.

”Vi är glada att kunna erbjuda en mycket mer effektiv smörjningslösning till våra kunder och hjälpa dem att förbättra funktionsdugligheten och minska kostnaderna. Med en uppskattad minskning av driftskostnaderna med 50 procent jämfört med våt smörjning talar fördelarna med ett torrt smörjsystem för sig själva!”, säger Klara Svedberg, ansvarig för reservdelar, förbrukningsmaterial och uppgraderingar hos Tetra Pak i Lund.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning