Tetra Pak har – tillsammans med upplevelsestudion Appetite Creative – utvecklat en smart app för sina förpackningar, som man nu erbjuder alla varumärkesägare inom livsmedelsindustrin att använda.
Tetra Pak säger att företagets uppkopplade och ”universiella” upplevelseapp, som nås via smarta QR-kodsförsedda förpackningar, blir tillgänglig för alla varumärken. Det är enligt företaget första gången inom förpackningsindustrin som en mängd olika varumärken får möjlighet att engagera sig direkt med kunder utan behov av initiala digitala utvecklingskostnader.
Den webbaserade appen kan anpassas till de specifika behoven för varje varumärke och produkt, för att skapa en skräddarsydd digital marknadsföringslösning för varje typ av publik. Med appen kan varumärkesägaren spåra interaktion i realtid, som exempelvis den skannade produktsmaken, genomsnittlig engagemangstid, geografisk plats, skanningsfrekvens, antal besökare, återkommande besökare och delningar i sociala medier, inklusive GDPR-kompatibla personuppgifter, mm,. mm. Spårningstekniken gör det möjligt för en varumärkesägare att optimera sin marknadsföring och bättre förstå kunderna.
”Smarta, uppkopplade, förpackningar kan erbjuda varumärkesägare en enorm möjlighet att få kontakt med kunder på ett övertygande och interaktivt sätt och med den nya appen har Tetra Pak gjort detta enklare än någon gång tidigare”, säger Jenny Stanley, MD på Appetite Creative.
Appen är uppdelad i två versioner som passar ungdomar eller vuxna och båda alternativen erbjuder mallfunktionalitet som inkluderar frågesporter, AR-upplevelser för att visa upp varumärkets förpackning i 360 grader, interaktiva spel med resultattavlor och tävlingspriser. Det finns också ett alternativ att ”dela en selfie” med varumärkesfilter via sociala medier och uppmuntra vänner att gå med i spelet.
Den nya uppkopplade upplevelsen är för närvarande endast tillgänglig för varumärken i länder i södra Europa, men fler länder kommer snart att läggas till snart.
”Vi är stolta över att kunna erbjuda livsmedelsindustrin tillgång till uppkopplade förpackningar genom vår nya app och att dra fördel av det enorma värde som denna digitala teknik kan leverera till varumärken. Vi vill engagera så många varumärken som möjligt för att hjälpa dem att skapa en unik kontakt med konsumenter och möjliggöra marknadsföring i realtid. Det här är ytterligare ett steg mot en komplett uppkopplad digital upplevelse med unika koder och uppkopplade förpackningar”, säger José Luis Velilla, marknadschef för Tetra Pak Iberia.