Hela livsmedelsindustrin kan använda Tetra Paks smarta app

PUBLICERAD: 16 december 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Pak erbjuder alla varumärkesägare inom livsmedelsindustrin att använda deras app för smarta förpackningar. (Bild Tetra Pak)|

Tetra Pak har – tillsammans med upplevelsestudion Appetite Creative – utvecklat en smart app för sina förpackningar, som man nu erbjuder alla varumärkesägare inom livsmedelsindustrin att använda.

Tetra Pak säger att företagets uppkopplade och ”universiella” upplevelseapp, som nås via smarta QR-kodsförsedda förpackningar, blir tillgänglig för alla varumärken. Det är enligt företaget första gången inom förpackningsindustrin som en mängd olika varumärken får möjlighet att engagera sig direkt med kunder utan behov av initiala digitala utvecklingskostnader.

”Med sin nya app har Tetra Pak gjort det enklare än tidigare för varumärkesägare att få kontaktr med kunder via smarta förpackningar”, säger Jenny Stanley på Appetite Creative. (Bild Appetite Creative)

Den webbaserade appen kan anpassas till de specifika behoven för varje varumärke och produkt, för att skapa en skräddarsydd digital marknadsföringslösning för varje typ av publik. Med appen kan varumärkesägaren spåra interaktion i realtid, som exempelvis den skannade produktsmaken, genomsnittlig engagemangstid, geografisk plats, skanningsfrekvens, antal besökare, återkommande besökare och delningar i sociala medier, inklusive GDPR-kompatibla personuppgifter, mm,. mm. Spårningstekniken gör det möjligt för en varumärkesägare att optimera sin marknadsföring och bättre förstå kunderna.

”Smarta, uppkopplade, förpackningar kan erbjuda varumärkesägare en enorm möjlighet att få kontakt med kunder på ett övertygande och interaktivt sätt och med den nya appen har Tetra Pak gjort detta enklare än någon gång tidigare”, säger Jenny Stanley, MD på Appetite Creative.

Appen är uppdelad i två versioner som passar ungdomar eller vuxna och båda alternativen erbjuder mallfunktionalitet som inkluderar frågesporter, AR-upplevelser för att visa upp varumärkets förpackning i 360 grader, interaktiva spel med resultattavlor och tävlingspriser. Det finns också ett alternativ att ”dela en selfie” med varumärkesfilter via sociala medier och uppmuntra vänner att gå med i spelet.

Den nya uppkopplade upplevelsen är för närvarande endast tillgänglig för varumärken i länder i södra Europa, men fler länder kommer snart att läggas till snart.

”Vi är stolta över att kunna erbjuda livsmedelsindustrin tillgång till uppkopplade förpackningar genom vår nya app och att dra fördel av det enorma värde som denna digitala teknik kan leverera till varumärken. Vi vill engagera så många varumärken som möjligt för att hjälpa dem att skapa en unik kontakt med konsumenter och möjliggöra marknadsföring i realtid. Det här är ytterligare ett steg mot en komplett uppkopplad digital upplevelse med unika koder och uppkopplade förpackningar”, säger José Luis Velilla, marknadschef för Tetra Pak Iberia.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx