Här är glada vinnare i årets Kartongmatchen

PUBLICERAD: 9 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Barnen på avdelning Vågen på Tegnérgårdens förskola i Västerås vann förskoleklassen av Kartongmatchen 2015. |Glada vinnare i åk F-3-klassen i Ur och Skur-fritidshemmet Lönnen på Oxledsskolan i Sävedalen|Partille kommun.

Årets upplaga av skoltävlingen ”Kartongmatchen”, som arrangeras av Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF, är nu avgjord. Tre glada skolklasser, i kategorier från förskola upp till årskurs sex, har fått sina priser och tillsammans med Tetra Pak fått skänka pengar till bevarandeprojekt som drivs i WWF:s regi.

Under de fyra år, som Kartongmatchen arrangerats, har närmare 180.000 barn och elever engagerat sig i tävlingen. Syftet med denna Sveriges största skoltävling är att engagera barn och elever till återvinning i allmänhet och återvinning av dryckeskartong i synnerhet. Barnen engagerar hela familjen i tävlingen, som handlar om att öka återvinningsgraden för dryckeskartong från t.ex. mjölk-, juice- och yoghurtprodukter.

”Det är kul att Kartongmatchen engagerat så många barn i år igen, återvinning är en viktig fråga, speciellt om man gör anspråk på att erbjuda en god förpackning. I dagarna har klimatagendan diskuterats på högsta nivå i FN – med Kartongmatchen visar vi hur man kan gå från ord till handling och faktiskt hjälpa miljön på individnivå”, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak i Norden.

Årets tävlingsdeltagare är riktiga miljöhjältar och har varit fantastiskt duktiga. De har återvunnit mer än dubbelt så många kartonger som rikssnittet: 9 av 10 (89 procent) dryckeskartonger har återvunnits i familjerna, som deltagit. Det visar att med kunskap och engagemang är det fullt möjligt att nå betydligt högre återvinningsnivåer för dryckeskartong.

”Barnen har visat ett fantastiskt engagemang och det är glädjande att de även påverkar sina föräldrar och andra vuxna i sin omgivning att ändra beteende. Klimatfrågorna handlar om barnens framtid. Världens miljöutmaningar kräver kunskap, innovation och kreativitet. Kartongmatchen visar att det finns gott hopp för framtiden”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF i Sverige.

De vinnande klasserna får bidrag till önskeresor eller till sin skola. Barnen vinner biobiljetter och medlemskap i Panda Planet, dessutom får de tillsammans med Tetra Pak skänka pengar till bevarandeprojekt, som drivs i WWF:s regi. Priserna har delats ut till barnen av representanter för WWF, Panda Planet och Tetra Pak.

Vinnarna i de olika tävlingsklasserna är:
Avdelning Vågen Tegnérgårdens förskola i Västerås vinner förskoleklassen av Kartongmatchen 2015. De 34 barnen har tillsammans med sin pedagog arbetat målmedvetet med projektet under hösten. Vinsten är diplom och biobiljetter till alla barn. Dessutom får de 5.000 kr som hjälp till en grönare förskola. 

I Ur och Skur-fritidshemmet Lönnen Oxledsskolan i Sävedalen, Partille kommun, är de 38 eleverna i åk F-3-klassen vinnare av Kartongmatchen 2015. Alla elever får diplom och biobiljetter. Utöver det får de 5.000 kr som hjälp till en grönare skola. 

De 20 eleverna i klass 5ALångängskolan i Hallsberg vinner åk 4-6-klassen av Kartongmatchen 2015. Eleverna får diplom och biobiljetter och dessutom 10.000 kronor som hjälp till en upplevelseresa.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx