Hänt på drupa: Mediaköket först i Norden med HP Indigo 20000

PUBLICERAD: 9 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ett glatt gäng från Visutech

På drupa blev det klart att Helsingborgsbaserade Mediaköket, som nyss ingått ett samarbetsavtal med Flextrus i Lund (läs HÄR), blir först i Norden med att investera i den digitala tryckpressen HP Indigo 20000. Digitalpressen kommer att vara på plats fram mot senhösten i år.
Affären blev definitivt klar på drupa, där parterna skakade hand. Mediaköket investerar dessutom i avancerad efterbearbetningsutrustning. Det är med andra ord en större investering man gör.

Mediaköket har en gedigen kunskap om digitaltryck, redan år 2001 köpte man en Xeikon rullmaskin och för fyra år sedan investerade man i en HP WS 6600. Den nu aktuella investeringen är naturligtvis att se som en förlängning av det ganska tunga, strategiska avtal man träffat med Flextrus.

”Vårt syfte är att utveckla samarbetet med Mediaköket. De har stor kunskap om digitaltryck, vi har i princip ingen och då passar det här oss som hand i handsken”, kommenterar Maud Rahm, VD på Flextrus.

”Våra säljare kommer nu att jobba med att sälja in jobb till Mediaköket. Vi får mycket frågor kring digitaltryck och i och med att de nu satsar stenhårt, och det är viktigt att understryka att det är Mediaköket som investerar, inte vi, så kan vi faktiskt erbjuda denna tryckteknik till våra kunder”, fortsätter Maud Rahm.

”Den globala flexibla förpackningsmarknaden växer. Med ökande efterfrågan på kortare serier behövde vi en partner, som kunde garantera tillförlitlighet, kapacitet och kvalitet av förpackningar för att hjälpa våra kunder att stå ut på hyllan”, säger Mats Winde, CTO på Mediaköket.

”Vi är stolta över att vara den första att köpa en HP Indigo 20000 i Norden och vet att HP är den rätta digitala leverantören att hjälpa oss att driva denna digitala omvandling även på den flexibla sidan av förpackningar, så som vi varit med om att göra på etikettsidan genom vår HP WS 6600”, avslutar MatsWinde.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx