Hänt på drupa: Gafs Kartong köpte limningsmaskin från Bobst

PUBLICERAD: 2 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Handslaget som bekräftar affären. Annelill Annvik skakar hand med Evaldas Stucinskas från Bobst i sällskap av Craig Moran (tv) från Bobst

I samband med den pågående drupa-mässan i Düsseldorf passade Annelill Annvik och Lasse Svärd från Gafs Kartong på att avsluta en investering i en ny limningsmaskin. Det skedde i Bobst monter på mässan.
Gafs Kartong är inne i en positiv utveckling, som kräver ny kapacitet och flexibel maskinpark. För två år sedan investerade man i en avancerad digitalstans från Highcon och nu är det alltså dags för en limningsmaskin.

”Vi kör för fullt och är mer eller mindre fullbelagda. Vi har bara dagskift och där kör vi en del övertid. En effektiv maskinpark är en förutsättning för att klara jobben kostnadseffektivt och det är därför vi nu köpt en ny limningsmaskin från Bobst, vilket är en investering på cirka åtta miljoner kronor”, berättar Annelill Annvik, VD för Gafs Kartong.

Investeringen avser en limningsmaskin Expertfold försedd med en Cartonpack och en Handypack för att få full flexibilitet.

”Vi måste investera för att hänga med i utvecklingen, men det är verkligen ingen självklarhet att göra det. Det krävs mycket funderingar och beräkningar och omtanke kring personalen innan man vågar ta steget”, säger Annelill Annvik.

”Gafs har investerat i en linje med en Cartonpack 3, här på mässan har vi premiär för Cartonpack 4, men det är trots det en state-of-the-art linje”, kommenterar Evaldas Stucinskas, som är area sales manager för Bobst i Sverige och Norge.

”Cartonpack 3 ger automatisk packning av raklimmade kapslar. Linjen kan som snabbast köras i 400-500 meter per minut och då behövs automatpackning, det är ingen som klarar att packa det manuellt. Cartonpack kan dock bara packa raklimmade kapslar. Kör man till exempel fyra- eller sexpunktslimning behöver man systemet Handypack. På det här sättet har Gafs Kartong fått en fullutrustad linje med flexibilitet att köra flera olika typer av kartonger”, avslutar Evaldas Stucinskas.

Enligt Lasse Svärd på Gafs Kartong är den nya linjen ingen revolution för företaget, men man får en högre kapacitet, bättre kvalitet och möjlighet att köra snabbare.
”Ställtiderna blir kortare och det är viktigt i dagens produktion i och med att seriestorlekarna minskar”, kommenterar han. 
”Den här nya linjen ersätter egentligen två av våra befintliga, och den ena av dem gör vi oss av med nu. Det är också en Bobst, som tjänat oss i tjugo år. Den andra behåller vi som en back up, våra kunder kräver säkerhet.”

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432