De svenska handlarnas framtidstro inför hösten sviktar i Handelsbarometern för september. Framtidsindikatorn faller med hela 3,7 procent. Till största del beror nedgången på att försäljningsförväntningarna faller.
”Vi befinner oss på toppen av konjunkturen och ser nu hur framtidsförväntningarna sjunker. I september minskade handlarnas optimism över framtida försäljningsökning, antal anställda och lönsamhet”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Försäljningsförväntningarna för den egna butiken faller med 8,2 procent. Trots det stora fallet tror alltjämt fler på ökad försäljning än minskad. Förväntningarna, när det gäller såväl lönsamhet som nyanställningar, faller också, men mindre än försäljningsförväntningarna.
”Det är dock bekymmersamt att så pass många fler handlare nu tror att antalet anställda i handeln som helhet kommer att minska istället för att öka”, påpekar Jonas Arnberg.