Han är ny Stora Enso-chef för varumärken och kommunikation

PUBLICERAD: 26 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

René Hansen är ny Head of Brand and Communications i Stora Enso. (Bild pressbild)

Stora Enso har utsett René Hansen till sin nya varumärkes- och kommunikationschef och till medlem i koncernens ledningsgrupp. Han tillträder sin nya post i februari 2022 och kommer att vara placerad i Stockholm.

Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att René Hansen är norsk medborgare och kommer till Stora Enso närmast från Yara International, ett världsledande företag inom gödselmedel, där han innehaft positionen som Vice President Head of Brand Management. Tidigare har René Hansen haft flera roller inom global marknadsföring och varumärkesansvar på företag som TOMRA Systems, Zound Industries och Burton Snowboards.

”Det känns spännande att börja på Stora Enso. Deras banbrytande satsningar på förnybara material visar på vad världen behöver för att kunna bekämpa klimatförändringen och vända utvecklingen. Genom Stora Ensos ambitiösa hållbarhetsagenda, vars mål är att bidra positivt till klimatet, är företaget perfekt positionerat i den cirkulära bioekonomin. Jag är redo att ta mig an utmaningen att utveckla, lansera och främja miljövänliga produkter, som bidrar till en mer hållbar framtid”, säger René Hansen.

René Hansen, som har en kandidatexamen i kommunikation och marknadsföring, har mer än 18 års erfarenhet av ledande uppdrag inom utveckling och integration av företagsmarknadsföring, varumärke, design och medarbetarengagemang för genomgripande företagskommunikation.

”Jag är mycket glad över att få välkomna René Hansen till Stora Enso och till vår ledningsgrupp. Renés långa erfarenhet inom strategisk varumärkesutveckling kommer att snabba på vår fortsatta transformation mot att bli företaget för förnybara material och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom för att lyfta vår kommunikation och vårt varumärke till nästa nivå”, säger Annica Bresky, Stora Ensos VD och koncernchef.

René Hansen efterträder Ulrika Lilja, som lämnat sin tjänst marknads- och kommunikationsdirektör för en befattning som marknadschef i affärsbanken SEB (Läs HÄR).

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback