Hållbarhetsperspektiv förändrar företagens syn på förpackningar

PUBLICERAD: 27 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Ett hållbarhetsperspektiv förändrar företagens syn på förpackningar och förpackningsinnovation, visar Smurfit Kappas undersökning. (Bild Smurfit Kappa)|Undersökningen utfördes av Smurfit Kappa i samarbete med brittiska Financial Times. (Bild Smurfit Kappa)

En färsk undersökning visar att ett hållbarhetsperspektiv leder till att företagens syn på förpackningsinnovation förändras. I undersökningen, som utfördes av Smurfit Kappa och Financial Times, utfrågades bland annat 200 höga chefer i Storbritannien om hur hållbarhet påverkar deras företag.

Undersökningen – “Sustainability Reshapes The Business Landscape for Good” –  visade att hållbarhet driver allt FoU-arbete och utveckling av nya produkter i mer än en tredjedel av företagen. Företagen investerar också kraftigt i användningen av återvunnet material i sina produkter och förpackningar.

68 procent av företagen ser material, som används i förpackningar, som det mest utmanande området för hållbarhet.

Undersökningen utfördes av Smurfit Kappa i samarbete med brittiska Financial Times. (Bild Smurfit Kappa)

Undersökningen visade också hur företagen fokuserar på förpackningar specifikt som en viktig innovationsmöjlighet, där sju av tio företag uppger att material i förpackningar är deras största hållbarhetsutmaning, följt av insamling och återvinning (59 procent) och material som används för att tillverka produkterna (56 procent). Dessutom har nästan nio av tio av företag inkluderat använt eller återvunnet material i sina produkter/förpackningar som en del av sina hållbarhetsstrategier.

I undersökningen utfrågades även konsumenter om sin syn på hållbarhet och hur de anpassar sig för att skapa en mer hållbar framtid. 37 procent av konsumenterna anser förpackningsdesign är viktigt, när de fattar ett köpbeslut. Som en ytterligare signal om konsumenternas medvetenhet om varumärkenas förpackningar, visade undersökningen också att hälften av konsumenterna de senaste sex månaderna har köpt en produkt specifikt för att den hade en återvinningsbar eller biologiskt nedbrytbar förpackning.

Undersökningen visade att åtta av tio företag ser hållbarhet som en långsiktig investering snarare än en kostnad, då konsumenterna fortsätter att driva på företagens inställning till hållbara metoder.

”Undersökningen visar att företagen nu måste ta itu med hållbarhet i en utmanande ekonomisk miljö och att konsumenterna kommer att fortsätta driva hållbarhetsagendan”, kommenterar Arco Berkenbosch, VP of Innovation & Development på Smurfit Kappa.

Undersökningen kan beställas för gratis nedladdning HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax