Hållbarhetsperspektiv förändrar företagens syn på förpackningar

PUBLICERAD: 27 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Ett hållbarhetsperspektiv förändrar företagens syn på förpackningar och förpackningsinnovation, visar Smurfit Kappas undersökning. (Bild Smurfit Kappa)|Undersökningen utfördes av Smurfit Kappa i samarbete med brittiska Financial Times. (Bild Smurfit Kappa)

En färsk undersökning visar att ett hållbarhetsperspektiv leder till att företagens syn på förpackningsinnovation förändras. I undersökningen, som utfördes av Smurfit Kappa och Financial Times, utfrågades bland annat 200 höga chefer i Storbritannien om hur hållbarhet påverkar deras företag.

Undersökningen – “Sustainability Reshapes The Business Landscape for Good” –  visade att hållbarhet driver allt FoU-arbete och utveckling av nya produkter i mer än en tredjedel av företagen. Företagen investerar också kraftigt i användningen av återvunnet material i sina produkter och förpackningar.

68 procent av företagen ser material, som används i förpackningar, som det mest utmanande området för hållbarhet.

Undersökningen utfördes av Smurfit Kappa i samarbete med brittiska Financial Times. (Bild Smurfit Kappa)

Undersökningen visade också hur företagen fokuserar på förpackningar specifikt som en viktig innovationsmöjlighet, där sju av tio företag uppger att material i förpackningar är deras största hållbarhetsutmaning, följt av insamling och återvinning (59 procent) och material som används för att tillverka produkterna (56 procent). Dessutom har nästan nio av tio av företag inkluderat använt eller återvunnet material i sina produkter/förpackningar som en del av sina hållbarhetsstrategier.

I undersökningen utfrågades även konsumenter om sin syn på hållbarhet och hur de anpassar sig för att skapa en mer hållbar framtid. 37 procent av konsumenterna anser förpackningsdesign är viktigt, när de fattar ett köpbeslut. Som en ytterligare signal om konsumenternas medvetenhet om varumärkenas förpackningar, visade undersökningen också att hälften av konsumenterna de senaste sex månaderna har köpt en produkt specifikt för att den hade en återvinningsbar eller biologiskt nedbrytbar förpackning.

Undersökningen visade att åtta av tio företag ser hållbarhet som en långsiktig investering snarare än en kostnad, då konsumenterna fortsätter att driva på företagens inställning till hållbara metoder.

”Undersökningen visar att företagen nu måste ta itu med hållbarhet i en utmanande ekonomisk miljö och att konsumenterna kommer att fortsätta driva hållbarhetsagendan”, kommenterar Arco Berkenbosch, VP of Innovation & Development på Smurfit Kappa.

Undersökningen kan beställas för gratis nedladdning HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se