Hållbarhet stod i centrum när Stora Enso fick celebert besök

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Gruppbild från besöket: Frän vänster Markus Mannström, divisionschef, Stora Enso, Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso, kronprinsessan Victoria, prins Daniel, Linda Renholm, laboratoriechef, Stora Enso och Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.|Vid besöket ingick även en guidad tur på några av företagets laboratorier. David Masson, laboratorieingenjör, Stora Enso, berättade om några av de tester som utförs på laboratorierna. 
|Markus Mannström visar kronprinsessparet den vattentäta wellpappförpackningen EcoFishBox, som är ett miljövänligt alternativ till de EPS-lådor som ofta används inom fiskindustrin. 

Tisdagen den 29 januari besökte kronprinsessan Victoria och prins Daniel Stora Ensos innovationscenter i Stockholm. Hållbar utveckling stod i fokus vid besöket och kronprinsessparet fick information om Stora Ensos verksamhet och företagets senaste innovationer från skogen.

Besöket inleddes med att Per Lyrvall, Sverigechef, Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör och Markus Mannström, divisionschef presenterade Stora Ensos globala verksamhet och visade exempel på nya produkter, som exempelvis textilier och batterier, baserade på skogsråvara. 

Därefter arrangerades en guidad tur på några av innovationscentrets laboratorier under ledning av laboratoriechef Linda Renholm. Kronprinsessparet fick en inblick i hur modern och avancerad teknisk utrustning gör det möjligt att få fram värdefull data och information, som ligger till grund för att bedriva världsledande skogsindustriell forskning. 
  
”Det är mycket glädjande att vi fick möjligheten att presentera och visa upp vår verksamhet för kronprinsessparet. Det märktes tydligt att de har ett stort engagemang i hållbarhetsfrågor och de visade ett särskilt intresse för vårt arbete med att utveckla nya material som kan ersätta plast”, säger Per Lyrvall.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432