Underleverantören H-tryck producerar pappersmuggar som aldrig förr. 20 miljoner kronor har investerats för att öka produktionstakten och för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment.
H-tryck i Markaryd startade sin tillverkning av pappersmuggar med två maskiner för närmare 1,5 år sedan och sedan dess har det gått av bara farten. Nu besitter företaget två stycken produktionsenheter för pappersmuggar och bägare som gör att de får en produktionskapacitet på 50 000 stycken muggar per timme. Åtta ytterligare maskiner har köpts in och de har också byggt och renoverat för att skapa en avskild del i verksamheten för tillverkningen. Tidigare kunde de endast göra bägare som rymmer 230 respektive 330 milliliter. Totalt har de nu tio stycken maskiner som kan tillverka 13 olika format av de pappersbaserade bägarna. Totalt uppgår investeringen till 20 miljoner kronor.
– Vi gör det här för att bli kompletta. Vi har kunder som frågar efter det. Det är många kunder som ser att vi är lika billiga som de utomlands så de väljer att lägga det i Sverige, säger Per Hansson.
En ny produktionshall
De nya maskinerna köptes in från Kina för ett år sedan. Därefter drog satsningen igång på allvar med renovering och nybyggnation i huset för att ge plats åt den nya produktionsenheten.
[metaslider id=”38105″]
Maskininvesteringarna gör att H-tryck kan erbjuda ett bredare produktsortiment, bland annat bägare för pommes frites, små kaffebägare för espresso och muggar med dubbelvägg – två lager papper för en robustare mugg.
– Nu är det färdigt. Maskinerna står på plats och prislistan går ut, säger brodern Sam Hansson och fortsätter:
– Vi tror på själva produkten. Vi tycker den är rolig och tror att vi kan sälja den. Vi har redan grunden med rulloffset och digitaltryck i tryckeriet.
Rulloffset och digitaltryck
De större volymerna med bägare och muggar trycks traditionellt och de mindre serierna kan skrivas ut variabelt i en Canon Océ-skrivare och en Kodak Nexpress. Dubbelväggen går i Canon-skrivaren och enkelväggen i Kodak-maskinen. I samband med satsningen har företagets rulloffset-maskin renoverats och de har även köpt in en stans, en så kallad punch, som stansar ut de olika muggformaten ur arken.
– Vi har våra befintliga kunder, andra tryckerier, och det här är en produkt som många har köpt in och sålt, säger han och berättar att utöver tryckerier är många av kunderna promotionföretag.
– Sedan har vi ett nytt segment som är inom bageri- och kafégrossister.
Han ser ett ökat intresse för pappersmuggar.
– Till skillnad från kuvert eller brevpapper så är det här något som verkligen ökar och vi har redan en befintlig kundkrets.
[metaslider id=”38096″]
Konkurrerar med utlandet
Med de nya maskininvesteringarna kan de konkurrera med utlandet och täcker upp ett spektra som inkluderar många kunder som tidigare köpt in denna typ av produkter från Asien, och nu istället vill förlägga tillverkningen i Sverige, enligt Sam Hansson. Det innebär miljöaspekter som minskade fraktkostnader samt att de använder svensktillverkat papper som levereras av Stora Enso.
– Vi levererar snabbt inom en vecka till låga priser som står sig. Vi har till exempel levererat 300 000 muggar till en kund och vi är då fortfarande billigare än Turkiet. Det är jättekul och sedan är det många som tycker om svensktillverkat.
– Jag hoppas det här ska ge en ökad omsättning och ett bättre resultat. Det är det som är målet, säger Sam Hansson.