Guido Spix lämnar – slut med dubbelt ledarskap i Multivac

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Guido Spix, t. v., en av Multivacs två likvärdiga koncernchefer slutar till årsskiftet och Christian Traumann, t. h., blir ensam koncernchef. (Bilder Multivac)|Nya medlemmar i Multivacs ledningsgrupp är (från vänster) Bernd Höpner (CTO), Christian Lau (COO) och Tobias Richter (CSO). (Bilder Multivac)|Guido Spix, t.v., och Christian Traumann, mitten, blev dubbla koncernchefer i Multivac i januari 2020 i samband med att Hans-Joachim Boekstegers (t.h.) avgick efter 18 år som VD och koncernchef. (Bild Multivac)

Tyska förpackningsmaskinkoncernen Multivac har de senaste åren haft dubbelt ledarskap med två likvärdiga koncernchefer. Nu ska en av cheferna, Guido Spix, sluta till årsskiftet och Christian Traumann blir ensam koncernchef – men med ett kompetent ledningsteam till sin hjälp.

Guido Spix kom till Multivac i februari 2009 som teknisk direktör och medlem i ledningsgruppen. I januari 2020, i samband med att mångårige koncernchefen Hans-Joachim Boekstegers avgick, införde Multivac en något annorlunda lösning i bolagstoppen, då direktörerna Christian Traumann och Guido Spix utsågs att tillsammans utöva dubbelt ledarskap som koncernchefer för Multivac-gruppen. (Läs HÄR!)

Guido Spix, t.v., och Christian Traumann, mitten, blev dubbla koncernchefer i Multivac i januari 2020 i samband med att Hans-Joachim Boekstegers (t.h.) avgick efter 18 år som VD och koncernchef. (Bild Multivac)

Det dubbla ledarskapet, där Guido Spix har ansvarat för produktionen och innovationsstrategin i koncernen, och Christian Traumann varit finanschef och ansvarig för försäljning, har fungerat väl och Multivac har vuxit, både produktionsmässigt och som teknologisk innovatör inom förpackningsmaskiner.

”Under Guido Spix ledning har företaget utvecklats från att vara enbart en maskintillverkare till att bli en leverantör av helhetslösningar och har även fortsatt att expandera sin teknologiska dominans på marknaden. Det internationella produktionsnätverket har utökats till 13 produktionsanläggningar, som säkerställer att företaget alltid är nära sina kunder i hela världen”, skriver Multivac i ett pressmeddelande.

Enligt pressmeddelandet avslutar Guido Spix den 31 december 2022 sitt kontrakt som koncernchef för Multivac på eget initiativ och av familjeskäl. Han kommer dock att bibehålla sina goda relationer till företaget och kommer även att erbjuda sitt stöd vid behov.

”Förvaltningsrådet uppskattar mycket Guido Spix mångåriga, framgångsrika arbete och engagemang i Multivac och vill rikta ett varmt tack på alla företagsägares vägnar. Vi har full respekt för hans skäl att lämna koncernen och önskar honom all lycka i framtiden”, säger Elmar Fischer, ordförande i Multivacs förvaltningsråd.

Nya medlemmar i Multivacs ledningsgrupp är (från vänster) Bernd Höpner (CTO), Christian Lau (COO) och Tobias Richter (CSO). (Bilder Multivac)

Multivac skriver nu att med Guido Spix nära förestående avgång och mot bakgrund av tillväxten för koncernen, har förvaltningsrådet fattat beslut att etablera en ny struktur för koncernens ledning, med en bredare basis. Den 1 januari 2023 blir således Christian Traumann, som arbetat för företaget sedan 2002 och varit medlem i ledningsgruppen sedan 2008, ensam koncernchef och talesman för ledningsgruppen. Till sin hjälp har han en ledningsgrupp, som nu utökats med tre nya medlemmar, nämligen tekniske direktören Bernd Höpner (CTO), operative chefen Christian Lau (COO) och strategichefen Tobias Richter (CSO). De tre kommer tillsammans med Christian Traumann att bilda ett fyrmannateam och en bredare ledningsbas.

”Jag är glad över att vi har kunnat fylla de nya chefsbefattningarna från våra egna led. Detta gör det möjligt för oss att säkra kontinuiteten med våra kunder och affärspartners, som grund för fortsatt framgångsrik utveckling av vår verksamhet”, säger Christian Traumann.

Multivac skriver att bolaget verkar på en dynamisk marknad där automatisering och digitalisering spelar en allt större roll.

”Som teknikledare på marknaden kan Multivac inte bara erbjuda kompletta lösningar utan även fortsätta att sätta trenden för utvecklingen”, säger Christian Traumann.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top