Greenpeace uppmanar Coca-Cola: Stoppa ”drick-och-släng”-kulturen

PUBLICERAD: 10 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Greenpeace demonstrerar mot vad man anser är brist på ansvar från Coca-Colas sida att minska plastavfallet i hav och oceaner.

Vid en demonstration den 9 april protesterade miljöförkämpar från miljöorganisationen Greenpeace framför Coca-Cola Companys europeiska huvudkontor i Uxbridge, Storbritannien.
Greenpeace uppmanar läskjätten Coca-Cola Company att minska sin miljöpåverkan och slopa användandet av engångsflaskor i plast. Engångsplastflaskor uppmuntrar till en ”drick-och-kasta-bort”-kultur, menar Greenpeace, som också hävdar att av de 100 miljarder engångsflaskor i plast, som Coca-Cola producerar varje år, är det endast en bråkdel som hamnar i återvinningsströmmar och kan förvandlas till nya plastprodukter.

”Som världens största läskföretag har Coca-Cola Company ett särskilt ansvar för plasten, som förorenar våra oceaner och hav”, säger  Greenpeace.

Enligt Greenpeace utgör ”kastabort”-plastflaskor nästan 60 procent av alla dryckesförpackningar, som Coke säljer runt om i världen.

”Och dessa engångsflaskor blir bara fler och fler. I dag utgör de 12 procent mer av Coca-Colas förpackningar jämfört med för tio år sedan, medan andelen retursflaskor i plast har sjunkit från knappt en tredjedel till endast en fjärdedel i dag”, säger Greenpeace-representanterna.

Greenpeace påstår också att Coca-Cola Company är ”mindre än halvvägs” mot sitt uppställda miljömål för år 2015 att 25 procent av bolagets dryckesflaskor ska vara tillverkade av återvunna eller förnybara råvaror.

”Mängden återvunnet material utgör i dag endast sju procent i genomsnitt, sett över Coca-Colas hela globala försäljning av produkter i plastflaskor”, hävdar Greenpeace.

En talesman för Coca-Cola Britain sade i samband med Greenpeace demonstration att bolaget var besviket över miljöorganisationens aktion.

”Coca-Cola är ett av få konsumentvaruföretag vars förpackningar är 100 procent återvinningsbara. I Storbritannien har vi minskat mängden förpackningsmaterial med 15 procent sedan år 2007 och vi använde för närvarande 25 procent återvunnen plast i alla våra plastflaskor”, sade talesmannen.

I reaktionen på Greenpeace-aktionen framförde Coca-Cola också att man globalt sett fortsätter att öka användningen av återvunnen PET-plast (rPET) i sådana länder, där det är möjligt och tillåtet.

”Vi är också aktivt engagerade i samtal runt om i världen med beslutsfattare och andra experter kring vad som mer kan göras för att minska avfallet och förbättra insamling och återvinning”, sade talespersonen.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback