Svenska Retursystem och Norsk Lastbaerer Pool (NLP) har nu signerat det tidigare aviserade samarbetsavtalet, som gör det möjligt för gemensamma kunder att använda returhelpallar för leverans av varor mellan länderna. Avtalet träder i kraft den 1 mars.
”Det här är till stor fördel för såväl producenter och leverantörer som dagligvaruhandeln i både Sverige och Norge”, säger Anna Elgh, VD i Svenska Retursystem.
Svenska Retursystem och NLP har sedan länge använt identiska returhelpallar i sina respektive retursystem och med liknande affärsupplägg, som baseras på dygnshyra. Den enda skillnaden mellan de olika pallarna är företagens logotyper. Samarbetet möjliggör nu att man som kund inte längre behöver särskilja pallarna utan det räcker med att man rapporterar sina pallöverföringar i mottagarlandets orderportal. Svenska Retursystem och NLP sköter sedan balanseringen mellan retursystemen.
”Samarbetet möjliggör leveranser på returhelpall till både svensk och norsk handel utan att våra kunder behöver särskilja om det är en svensk eller norsk pall”, säger Anna Elgh.
Systemet innebär att varor, som säljs i båda länderna, inte behöver ha unika artikelnummer vilket i sig kraftigt förenklar produktions- och leveransflöden.
”För våra kunder på handelssidan innebär detta att de endast behöver arbeta i ett gränssnitt, oavsett om leveransen kommer från Norge eller Sverige. Detta ger fördelar för alla i varuflödet”, avslutar Anna Elgh.