Grafokett bjöd in till intressant etikettdag

PUBLICERAD: 14 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Ericssons designchef Andres Säfström (till höger) i samtal med moderatorn Johan Mårtensson.|Mikael Hjalmarsson, etikettexpert sedan mer än 20 år, tittar in under skalet på hårdvaran.

Begreppet etikett är oerhört mångfacetterat och spänner över allt från enkla prismärkningar till oerhört avancerade lösningar som till exempel kan kommunicera med oss via smarta telefoner och Internet of Things. När Grafokett arrangerade LabelDay var tanken att för deltagarna spegla de avancerade möjligheterna, både via teknik och design.

Ängelholmsföretaget Grafokett är något av en doldis på etikettmarknaden, men en kraftfull doldis. Företaget är en ”brooker”, som hjälper kunder med rätta lösningar via etikettbranschen. I tidningen nord emballage nummer 2/2017 finns ett längre reportage om företaget. CEO är Robert Östman. Han och hans kollegor kände för ett halvår sedan att det var dags att tydliggöra vad en etikett är idag. 

”Det är allt för många, som tycker att det här med etiketter inte är så märkvärdigt, men då vet man inte vad man pratar om. Stora företag kan ha manualer på flera hundra sidor, som beskriver vad man kräver av sina etikettlösningar, och ny, digital teknik skapar helt nya möjligheter. Kombinera detta med avancerad design, så har etiketten har blivit högteknologi. Detta budskap vill vi få fram, inte minst till designers och produktutvecklare och det var dessa vi fokuserade på när vi bjöd in till LabelDay”, berättar Robert Östman.

Grafokett byggde ett program med talare från RISE, designbyrån Doberman, Ericsson, GS1, Zebra och Sigma Connectivity och närmare femtio personer fanns på plats i ÅF:s lokaler i Malmö. Deltagandet var kostnadsfritt.

”Vi var en ganska liten grupp i trevliga lokaler och med god mat samt en bra moderator i Johan Mårtensson, f.d. VD för Packbridge. Han gjorde ett utmärkt jobb och fick igång diskussionerna. Dessutom hade vi ett antal workshops under dagen och de blev intensiva”, säger Robert Östman. 

”Vi känner att vi låg rätt i tiden med detta, digital kommunikation och e-etiketter kommer att bli allt vanligare och de etikettföretag, som satsar, kommer att bli vinnare. Det gör att vi kommer att fortsätta med LabelDay nästa år”. 

Andreas Säfström har titeln Head of Industrial Design & Usability på Ericsson och han var mycket nöjd med dagen. 
”Det har varit en inspirerande dag med många intressanta personer och synpunkter”, konstaterade han. 

Moderatorn Johan Mårtensson konstaterade att dagen visade på behovet av mer samarbete och kunskapsutbyte inom värdekedjan.

Text Bo Wallteg

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x