Grab Box  – ny förpackning avsedd för mat ”on-the-go”

PUBLICERAD: 2 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Coveris Grab BoxTM är ett nytt förpackningskoncept för ”food-on-the-go”-produkter.

Förpackningstillverkaren Coveris har utvecklat ett nytt och innovativt förpackningskoncept för den allt populärare ”food-on-the-go”-sektorn. Förpackningen, som heter Grab BoxTM, betcknas som en kartong- och plastfilms-hybrid, och den är utformad för att vara både funktionell och för att dra blickarna till sig.

Grab BoxTM-förpackningarna testlanserades av brittiska livsmedels- och detaljhandelskedjan Tesco i december i fjol, där den användes som ”on-the-go”-förpackningen för Tescos ätfärdiga smörgåsar.

Tescos testförsäljning i december blev en klar framgång och i slutet av januari i år utökade Tesco användningen av Grab BoxTM genom att även börja sälja ätfärdiga rätter och produkter från producenterna Bakkavor, Bradgate bageri och Solway Foods i de nya förpackningarna.

Den nya förpackningen, som kan sägas vara en utveckling av en konventionell ”grabba-tag-i”-påse, är tillverkad i fodrad kartong och försedd med tre rejäla plastfilmsfönster, som visar den ätfärdiga produkten ur olika vinklar.
Filmen är en högkvalitativ, tunn polypropenfilm, som har utmärkta antifukt-egenskaper. Förpackningen har också stora, rejäla ytor, lämpliga för grafiska element, logotyper, innehållsdeklarationer och annan information.

Grab BoxTM levereras i plant format till användaren och kan snabbt och enkelt resas och fyllas manuellt med aktuell ”on-the-go”-mat. Därefter försluts och manipuleringssäkras förpackningen genom att de uppstående ”flänsarna” värmeförseglas. En perforering i flänsarnas underkant gör att förpackningen sedan är enkel att öppna för konsumenten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker