Förpackningstillverkaren Coveris har utvecklat ett nytt och innovativt förpackningskoncept för den allt populärare ”food-on-the-go”-sektorn. Förpackningen, som heter Grab BoxTM, betcknas som en kartong- och plastfilms-hybrid, och den är utformad för att vara både funktionell och för att dra blickarna till sig.
Grab BoxTM-förpackningarna testlanserades av brittiska livsmedels- och detaljhandelskedjan Tesco i december i fjol, där den användes som ”on-the-go”-förpackningen för Tescos ätfärdiga smörgåsar.
Tescos testförsäljning i december blev en klar framgång och i slutet av januari i år utökade Tesco användningen av Grab BoxTM genom att även börja sälja ätfärdiga rätter och produkter från producenterna Bakkavor, Bradgate bageri och Solway Foods i de nya förpackningarna.
Den nya förpackningen, som kan sägas vara en utveckling av en konventionell ”grabba-tag-i”-påse, är tillverkad i fodrad kartong och försedd med tre rejäla plastfilmsfönster, som visar den ätfärdiga produkten ur olika vinklar.
Filmen är en högkvalitativ, tunn polypropenfilm, som har utmärkta antifukt-egenskaper. Förpackningen har också stora, rejäla ytor, lämpliga för grafiska element, logotyper, innehållsdeklarationer och annan information.
Grab BoxTM levereras i plant format till användaren och kan snabbt och enkelt resas och fyllas manuellt med aktuell ”on-the-go”-mat. Därefter försluts och manipuleringssäkras förpackningen genom att de uppstående ”flänsarna” värmeförseglas. En perforering i flänsarnas underkant gör att förpackningen sedan är enkel att öppna för konsumenten.