Den globala bioplastmarknaden är liten men stadigt och snabbt växande, enligt en utredning som gjorts av det amerikanska jordbruksdepartementet USDA på uppdrag av U.S. Biobased Products Industry.
Utredningen visar att bioplaster i dag endast svarar för blygsamma två procent av den globala plastmarknaden, men den visar också att bioplaster och biobaserade produkter är ett snabbt växande marknadssegment och att hela konceptet med biobaserade polymerer verkar som en innovationssporre inom hela plastindustrin.
”Bioplastsegmentet växer snabbt och USDA identifierade sju stora produktområden, där bioplaster blir allt viktigare på den amerikanska marknaden för biobaserade produkter. Av dessa poängterade USDA specifikt bioplasters stora potential inom området flaskor och andra förpackningsformer”, säger Patrick Krieger, biträdande chef för regulatoriska och tekniska frågor vid Washington-baserade Society of Plastics Industry Inc.
I USA omsatte den biobaserade industrin 393 miljarder US-dollar och skapade 4,2 miljoner arbetstillfällen år 2014. Noterbart är också att viktigare än de ekonomiska bidragen är de resultat av mer än 10 års forskning som nu ligger i pipelinen och är klara att tas tillvara av hela plastmarknaden.
Den europeiska bioplastorganisationen European Bioplastics bedömer att den globala produktionen av bioplaster kommer att växa från 1,7 miljoner ton år 2014 till över 7,8 miljoner ton år 2019. Merparten av tillväxten kommer att ske inom produktområden, där varumärkesägare och tillverkare lär sig hur man bäst utnyttjar bioplasternas funktionella styrkor och fördelar och där man kan motivera valet av bioplaster för konsumenter som värdesätter bioplasternas potentiella miljöfördelar.
Bioplaster används ofta till mer eller mindre nischbetonade produkter, men detta är ingen väg till global framgång för bioplasterna, enligt USDA-rapporten.
”Bioplastinnovationer som inte har ett klart och definierat marknadsvärde från början är dömda att misslyckas”, menar Stewart Whitman, organisk kemist vid Eastman Chemical Co. i rapporten.
”Marknadsanalyser på makronivå är nödvändiga för att fastställa var biobaserade produkter bäst passar in och ger bäst värdeavkastning”, säger Stewart Whitman.