Globala bioplastmarknaden: En snabbväxande dvärg!

PUBLICERAD: 23 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den globala bioplastmarknaden är än så länge liten

Den globala bioplastmarknaden är liten men stadigt och snabbt växande, enligt en utredning som gjorts av det amerikanska jordbruksdepartementet USDA på uppdrag av U.S. Biobased Products Industry.
Utredningen visar att bioplaster i dag endast svarar för blygsamma två procent av den globala plastmarknaden, men den visar också att bioplaster och biobaserade produkter är ett snabbt växande marknadssegment och att hela konceptet med biobaserade polymerer verkar som en innovationssporre inom hela plastindustrin.

”Bioplastsegmentet växer snabbt och USDA identifierade sju stora produktområden, där bioplaster blir allt viktigare på den amerikanska marknaden för biobaserade produkter. Av dessa poängterade USDA specifikt bioplasters stora potential inom området flaskor och andra förpackningsformer”, säger Patrick Krieger, biträdande chef för regulatoriska och tekniska frågor vid Washington-baserade Society of Plastics Industry Inc.

I USA omsatte den biobaserade industrin 393 miljarder US-dollar och skapade 4,2 miljoner arbetstillfällen år 2014. Noterbart är också att viktigare än de ekonomiska bidragen är de resultat av mer än 10 års forskning som nu ligger i pipelinen och är klara att tas tillvara av hela plastmarknaden.

Den europeiska bioplastorganisationen European Bioplastics bedömer att den globala produktionen av bioplaster kommer att växa från 1,7 miljoner ton år 2014 till över 7,8 miljoner ton år 2019. Merparten av tillväxten kommer att ske inom produktområden, där varumärkesägare och tillverkare lär sig hur man bäst utnyttjar bioplasternas funktionella styrkor och fördelar och där man kan motivera valet av bioplaster för konsumenter som värdesätter bioplasternas potentiella miljöfördelar.

Bioplaster används ofta till mer eller mindre nischbetonade produkter, men detta är ingen väg till global framgång för bioplasterna, enligt USDA-rapporten.

”Bioplastinnovationer som inte har ett klart och definierat marknadsvärde från början är dömda att misslyckas”, menar Stewart Whitman, organisk kemist vid Eastman Chemical Co. i rapporten.

”Marknadsanalyser på makronivå är nödvändiga för att fastställa var biobaserade produkter bäst passar in och ger bäst värdeavkastning”, säger Stewart Whitman.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish