Global organisation för bionedbrytbara plaster

PUBLICERAD: 1 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på nedbrytning av livsmedelstråg|där bioadditiv tillsatts plasten. (Bild Add-X-Biotech)

The Oxo-Biodegradable Plastics Federation (OBPF) är namnet på en nybildad global sammanslutning av additivtillverkare och där svenska företaget Add-X-Biotech är en av medlemmarna. Organisationens syfte är att främja användningen av specialutvecklade tillsatser i konventionella, oljebaserade plaster, för att göra dessa bionedbrytbara.
Förutom Add-X-Biotech från Sverige finns bland medlemmarna additivtillverkare från USA, Kanada, England och Tyskland.  OBPF har sitt huvudsäte i England och ordförande är Gary Ogden från brittiska Wells Plastics.

”Det här är första gången som fem av världens sex största tillverkare av oxo-bionedbrytbara tillsatsämnen går samman för att arbeta för en gemensam sak. Med OBPF får vi möjlighet att föra fram en verkligt smart teknik och presentera våra argument på ett sätt som vi inte kan göra var för sig”, säger Ray Loflin vid Willow Ridge Plastics i Kentucky, USA, som primärt tillverkar polyeten- och polypropentillsatser som ska göra plastförpackningar, plastpåsar och plastfilm nedbrytbara vid kompostering.

Så kallat oxo-bionedbrytbara additiver har funnits i nästan 30 år på marknaden, men det är först under det senaste decenniet – och i ljuset av ökad produktion av bioplaster och den tilltagande nedskräpningen av plaster i mark och vatten – som de tilldragit sig ett allt större intresse.

Effekten av tillsatserna och hur nedbrytbara de egentligen gör plasten, som de tillsätts, har ofta diskuterats och flera kritiker menar att additiverna inte gör någon skillnad alls i plastens nedbrytningscykel, medan andra menar att de kraftigt snabbar på nedbrytningen, så att ”plastätande” bakterier kan ta över och helt bryta ner plasten.

”Mycken desinformation och missuppfattningar om tillsatserna och deras inverkan på den plast, de används till, har dykt upp och additivtillverkarna har ensamma och var för sig fått kämpa för sin sak. Konkurrenter, som tillämpar andra tekniker, har också gjort allt för att så misstro kring additivtekniken, men nu visar vetenskap och tester att våra produkter fungerar. Vi i OBPF vet att vi jobbar i motvind, när det gäller att utbilda allmänheten och plastindustrin, men med en enad röst blir det lättare att sprida budskapet”, säger Ray Loflin.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se