Global konsumentorganisation gör tummen ner för EU:s plastpolitik

PUBLICERAD: 31 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Straffa inte EU:s konsumenter för föroreningar som orsakas av konsumenter i andra världsdelar”, säger CCC:s VD Fred Roeder.

Den globala konsumentorganisationen Consumer Choice Center (CCC), med huvudsäte i Arlington, Virginia, USA och som representerar konsumenter i mer än 100 länder, gör tummen ner för EU:s förslag till direktiv om förbud mot vissa plastprodukter.

”Medlemsländernas EU-ambassadörer borde stå upp för konsumenterna i sina respektive länder i stället för att följa EU-kommissionens och EU-parlamentets missvisande plastpolitik. Ett förbud mot engångprodukter av plast som dryckesbägare, sugrör, bomullspinnar, mm. löser inte det faktiska problemet med de fruktansvärda föroreningarna av världens hav och oceaner”, säger CCC:s VD Fred Roeder i ett uttalande.

I sin argumentation framför Fred Roeder att EU svarar för över 20 procent av världens ekonomiska produktion, men bara bidrar med en procent till de marina plastföroreningarna.

”Inom EU borde man istället för förbud mot utvalda plastprodukter fokusera på att öka återvinningsgraden av plast och att tillämpa befintlig lagar mot nedskräpning”, säger Fred Roeder.

EU borde också driva på de stora oceannedskräparna som Kina, Indien, Indonesien, Brasilien, med flera att följa vedertagna miljöstandarder och stifta effektiva lagar mot nedskräpning, enligt Fred Roeder.

”Europeiska konsumenter har gjort sin läxa och visar respekt för vår miljö. Det finns inget behov av att straffa EU:s konsumenter för föroreningar, som orsakas av beteendet hos konsumenter i länder i andra världsdelar”, säger Fred Roeder.

N.B.: Svenska bransch- och arbetsgivarorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), som bland annat representerar plastbranschen i Sverige, har tidigare framfört liknande kritik mot EU:s plastpolitik. Läs HÄR!

Konsumentorganisationen Consumer Choice Center är verksam i flera länder och säger sig representera konsumenter och gräsrötter i mer än 100 länder. Läs mer om CCC HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning