Givmilda Hemköpskunder ger ofta panten till SOS Barnbyar

PUBLICERAD: 24 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att trycka på den gula ”gåvoknappen” kan Hemköps kunder välja att skänka sina pantpengar till SOS Barnbyar. (Bild Hemköp)

Hemköps kunder blir mer givmilda från år till år, när pengar från pantautomater skänks. Sammantaget skänkte Hemköp tillsammans med sina kunder 2,3 miljoner kronor till SOS Barnbyars arbete för utsatta barn under 2017. Totalt har Hemköp bidragit med drygt tio miljoner kronor till SOS barnbyar sedan 2007. 

Intäkter från pantautomater och andra gåvor går till en barnby i Bovary, Ukraina, som Hemköp medfinansierat. Där är situationen för barnen fortsatt svår efter kriget. Även utsatta barn i Rumänien har fått stöd och trygghet tack vare att så många kunder valt att skänka sina pantpengar. 

Följande butiker hade högst andel givmilda kunder under 2017:
Hemköp Sjövikshallen, Liljeholmen                              7 %
Hemköp Frösunda, Solna                                             6 %´
Hemköp Munksjöstaden, Jönköping                           6 %
Hemköp Djurgårdsstaden, Stockholm                          5 %
Hemköp Kungsporten, Billdal                                       5 %
(Siffrorna anger hur många procent av det totala beloppet för pantade burkar och flaskor i Hemköps butiker som skänkts till SOS Barnbyar, där kunderna valt att trycka på gåvoknappen.

”Det är med stolthet vi summerar tio år och tio miljoner till SOS Barnbyars viktiga arbete. Vi fortsätter att utveckla samarbetet och under året vill vi stötta SOS Barnbyars svenska verksamheten med hjälp av våra butiker i Göteborg. Här kan vi bistå med arbetsplatsbesök och möjliga praktikplatser för unga, som har det svårt att komma in i arbetslivet”, säger Hemköps VD Thomas Gäreskog.

Alla Hemköps medlemmar har möjlighet att skänka 10 öre av varje hundralapp man handlat för, här går Hemköp in och skänker motsvarande summa till SOS Barnbyar. All insamling går under 2018 till Ukraina, i det svenska projektet bidrar Hemköp med tid och kunskap. 

”Det är med stor glädje, som vi kan konstatera att vårt samarbete med Hemköp nu fyller tio år. Med stödet från Hemköp kan vi stötta barn och föräldrar med allt från mat, mikrolån, yrkesutbildning och psykologstöd, så att familjerna kan hålla samman och barnen inte riskerar att överges”, säger Johan Carrick, insamlingschef SOS Barnbyar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432