Gigantisk havsfarkost ska samla in oceanernas plast

PUBLICERAD: 22 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Den två kilometer långa och svagt vinklade farkosten ska sjösättas utanför Japan i början av nästa år.|Boyan Slat – en ung holländsk ingenjör vars fantastiska idé om en jättefarkost

I början av nästa år beräknas projektet ”The Ocean Cleanup” sättas igång. Då ska en gigantisk havsfarkost börja samla in de mängder av plastavfall som driver runt i världshaven.
Idén att konstruera en farkost, som kan samla in oceanernas plastavfall, presenterades första gången 2013 av den då 19-årige holländska ingenjörsstudenten Boyan Slat. Trots att många avfärdade det hela som fantasier och omöjligt att förverkliga, så har projektet växt och nu bygger man en fullskaleversion av Slats ”insamlingsfarkost” – en två kilometer lång, vinkelformad farkost, som ska drivas fram av vindar, vågor och strömmar och kunna fånga och samla in de flytande sopbergen!

Farkosten, som i projektstadiet gick under namnet ”Ocean Cleanup Array”, blir den längsta flytande konstruktionen i världshaven. Farkosten ska sjösättas utanför Japans kust i början av nästa år och enligt planerna ska den vara i drift i dessa farvatten under minst två år. Den gigantiska konstruktionen, där det insamlade plastavfallet plockas upp via transportband och sedan forslas in till land för destruktion eller återvinning, sägs kunna samla in de 7,25 miljarderna ton plastavfall och annat skräp, som driver runt i väldiga sopberg i bl. a Stilla havet, på så kort tid som fem år.

Innan ”The Ocean Cleanup”-projektet startas utanför Japan nästa år, kommer Boyan Slat och hans organisation att iscensätta ett stort registreringsprojekt, som kallas ”The Mega Expedition” och där 50 fartyg ska registrera och positionsbestämma de plastmängder, som flyter omkring i Stilla havs-området mellan Hawaii och Kalifornien. Expeditionen startar i augusti år och fartygen, som utgår från en hamn i Hawaii, ska genomkorsa ett havsområde, som omfattar sammanlagt 3,5 miljoner kvadratkilometer. Expeditionen ska resultera i en unik, högupplöst karta, som visar exakt var stora mängder plastavfall samlas och driver omkring.

”På tre veckor kommer man att kunna samla in mer plastmätningar än vad som sammanlagt har samlats in under de senaste 40 åren”, skriver Boyan Slat och hans organisation i ett pressmeddelande.

The Ocean Cleanups hemsida kan man läsa mer om Boyan Slat och hans fantasieggande projekt!

Vi skrev om Boyan Slat och hans fantastiska idéer, när de presenterades 2013.
Läs den artikeln här

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax