Genomskinliga konservburkar kommer nu ut på marknaden

PUBLICERAD: 16 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den transparanta plastkonservburken KlearCan ska lanseras med produkter från globala Del Monte.|TruVue-burkar med grönsakskonserver ska lanseras i South Carolina

KlearCan och TruVue är namnet på två innovativa genomskinliga ”konservburkar” i plast, vilka nu tycks vara på väg ut på livsmedelsmarknaden i USA.
De båda produkterna är näst intill förväxling lika varandra, men de är uppfunna och tillverkade av två helt olika företag.
KlearCan lanserades först på interpack i Düsseldorf  2014 av företaget Kortec, medan TruVue lanserades 2015 av globala förpackningskoncernen Sonoco.

I april i år berättade Sonocos VD Jack Sanders vid ett pressmöte att man inlett ett samarbete med konservproducenten McCall Farms Inc i South Carolina. Meningen är att en del av McCall Farms grönsaksprodukter nu ska lanseras i de genomskinliga TruVue-burkarna.

Enligt uppgifter är KlearCan, som numera ingår i produktportföljen hos Milacron Holdings Corp, också på väg att lanseras i USA, sedan Milacron inlett ett samarbete med välkända livsmedelsjätten Del Monte Pacific Ltd.
Avslöjandet gjordes i maj i Chicago av Del Montes Steve Morris i samband med förpackningskonferensen Thin Wall Packaging 2016.

De båda plastkonservburkarna är mycket lika och vid en första anblick svåra att skilja åt för ett otränat öga. De riktar sig också till samma typ av producenter och lämpar sig också för samma typ av produkter, i första hand grönsaks- och fruktkonserver.

Men det finns skillnader i såväl tillverkningsprocess som utseende:

TruVue-burken tillverkas med Sonocos patenterade Fusion Freshlock-teknologi. Materialet i burken är ett specialutvecklat flerskikts plastsubstrat, som är genomskinligt och låter kunden se innehållet i burken. TruVue är försluten med ett lättöppnat lock i metall och även botten är i metall, precis som på en konventionell konservburk i metall.

KlearCan är också tillverkad i ett plastlaminat  – ett treskiktsmaterial bestående av PP/EVOH/PP. Burken har ett lättöppnat metallock, precis som TruVue-burken, men däremot ingen metallbotten. I stället består botten hos KlearCan av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.

Packnews har tidigare skrivit om de båda plastkonservburkarna:

KlearCan – LÄS HÄR

TruVue – LÄS HÄR

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM