Genomskinliga Klear Can har nu kommit till Europa

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Franska St Mamet lanserar nu en serie med konserverad ananas i den genomskinliga plastkonservburken Klear Can.

Den genomskinliga plastkonservburken Klear Can, som produceras av USA-baserade Milacron Holdings Corp., har nu lanserats på den europeiska marknaden.

Det är franska företaget St Mamet, specialiserade på fruktkonserver och juicer, som nu börjat använda Klear Can till en serie med konserverad ananas.

Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.

Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.

Den genomskinliga Klear Can-burken presenterades första gången på förpackningsmässan interpack i Düsseldorf  år 2014, då den väckte stor uppmärksamhet. Burken har sedan dess lanserats på USA-marknaden och i Sydkorea och Kina (Shanghai) av globala livsmedelsföretaget Del Monte, men det är alltså först nu som den nått Europa och den europeiska konservmarknaden.

N.B. Klear Can-burken ska inte förväxlas med den genomskinliga plastkonservburken TruVue, som lanserades 2015 av förpackningskoncernen Sonoco. Burkarna är näst intill förväxling lika varandra – den enda markanta skillnaden är att TruVue har lock och botten i metall, medan Klear Can endast har locket i metall.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah