Den genomskinliga plastkonservburken Klear Can, som produceras av USA-baserade Milacron Holdings Corp., har nu lanserats på den europeiska marknaden.
Det är franska företaget St Mamet, specialiserade på fruktkonserver och juicer, som nu börjat använda Klear Can till en serie med konserverad ananas.
Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.
Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.
Den genomskinliga Klear Can-burken presenterades första gången på förpackningsmässan interpack i Düsseldorf år 2014, då den väckte stor uppmärksamhet. Burken har sedan dess lanserats på USA-marknaden och i Sydkorea och Kina (Shanghai) av globala livsmedelsföretaget Del Monte, men det är alltså först nu som den nått Europa och den europeiska konservmarknaden.
N.B. Klear Can-burken ska inte förväxlas med den genomskinliga plastkonservburken TruVue, som lanserades 2015 av förpackningskoncernen Sonoco. Burkarna är näst intill förväxling lika varandra – den enda markanta skillnaden är att TruVue har lock och botten i metall, medan Klear Can endast har locket i metall.