Genomskinliga Klear Can har nu kommit till Europa

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Franska St Mamet lanserar nu en serie med konserverad ananas i den genomskinliga plastkonservburken Klear Can.

Den genomskinliga plastkonservburken Klear Can, som produceras av USA-baserade Milacron Holdings Corp., har nu lanserats på den europeiska marknaden.

Det är franska företaget St Mamet, specialiserade på fruktkonserver och juicer, som nu börjat använda Klear Can till en serie med konserverad ananas.

Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.

Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.

Den genomskinliga Klear Can-burken presenterades första gången på förpackningsmässan interpack i Düsseldorf  år 2014, då den väckte stor uppmärksamhet. Burken har sedan dess lanserats på USA-marknaden och i Sydkorea och Kina (Shanghai) av globala livsmedelsföretaget Del Monte, men det är alltså först nu som den nått Europa och den europeiska konservmarknaden.

N.B. Klear Can-burken ska inte förväxlas med den genomskinliga plastkonservburken TruVue, som lanserades 2015 av förpackningskoncernen Sonoco. Burkarna är näst intill förväxling lika varandra – den enda markanta skillnaden är att TruVue har lock och botten i metall, medan Klear Can endast har locket i metall.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker