Genomskinlig konservburk nu ute på USA-marknaden

PUBLICERAD: 23 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

McCall Farms ätfärdiga grönsakskonserver finns nu på USA-marknaden i Sonocos genomskinliga plastkonservburk TruVue.|Milacrons genomskinliga konserburk Klear Can är också på väg ut på marknaden i USA. Bolaget vill inte avslöja varumärket – men alla gissar att det blir produkter från samarbetspartnern Del Monte Pacific.

Globala förpackningskoncernen Sonocos genomskinliga plastkonservburk TruVue har nu äntligen kommit ut på USA-marknaden. Det är South Carolina-baserade frukt- och grönsaksproducenten McCall Farms, som nu lanserat en ny serie med ätfärdiga grönsaker i den annorlunda konservburken.
De nya produkterna heter Glory Farms Slow-Cooked Vegetables och de säljs i utvalda butiker i södra och östra USA.

”Våra nya genomskinliga konservburkar är den största innovationen inom konserverade grönsaker sedan konservburken uppfanns år 1833!”, säger McCall Farms försäljnings- och marknadschef Woody Swink.

Som Packnews tidigare rapporterat, har marknadsintroduktionen av TruVue och konkurrenten Klear Can varit på gång en längre tid (läs HÄR).

Milacrons Klear Can, som är nästan identisk med TruVue till sin uppbyggnad, är också på väg ut på marknaden i USA, enligt Plastics News. Klear  Can-burkarna förväntas finnas i hyllorna i amerikanska livsmedelsbutiker någon gång under första kvartalet i år.

Från Milacrons sida vill man dock ännu inte avslöja vem kunden blir, som ska packa sina produkter i Klear Can. Milacron har sedan tidigare ett samarbete med globala Del Monte Pacific kring Klear Can och spekulationerna i amerikansk fackpress har hela tiden gått ut på att det blir Del Monte-produkter, som blir först att förpackas i Klear Can.
Milacron vill dock inte kommentera dessa uppgifter och spekulationer.

”Vi samarbetar med ett flertal varumärken och konverterare på global nivå och vill i dagsläget inte lämna ut namnet på vilket varumärke, som blir först med Klear Can”, säger Milacrons marknads- och kommunikationsdirektör Michael Ellis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432