Globala förpackningskoncernen Sonocos genomskinliga plastkonservburk TruVue har nu äntligen kommit ut på USA-marknaden. Det är South Carolina-baserade frukt- och grönsaksproducenten McCall Farms, som nu lanserat en ny serie med ätfärdiga grönsaker i den annorlunda konservburken.
De nya produkterna heter Glory Farms Slow-Cooked Vegetables och de säljs i utvalda butiker i södra och östra USA.
”Våra nya genomskinliga konservburkar är den största innovationen inom konserverade grönsaker sedan konservburken uppfanns år 1833!”, säger McCall Farms försäljnings- och marknadschef Woody Swink.
Som Packnews tidigare rapporterat, har marknadsintroduktionen av TruVue och konkurrenten Klear Can varit på gång en längre tid (läs HÄR).
Milacrons Klear Can, som är nästan identisk med TruVue till sin uppbyggnad, är också på väg ut på marknaden i USA, enligt Plastics News. Klear Can-burkarna förväntas finnas i hyllorna i amerikanska livsmedelsbutiker någon gång under första kvartalet i år.
Från Milacrons sida vill man dock ännu inte avslöja vem kunden blir, som ska packa sina produkter i Klear Can. Milacron har sedan tidigare ett samarbete med globala Del Monte Pacific kring Klear Can och spekulationerna i amerikansk fackpress har hela tiden gått ut på att det blir Del Monte-produkter, som blir först att förpackas i Klear Can.
Milacron vill dock inte kommentera dessa uppgifter och spekulationer.
”Vi samarbetar med ett flertal varumärken och konverterare på global nivå och vill i dagsläget inte lämna ut namnet på vilket varumärke, som blir först med Klear Can”, säger Milacrons marknads- och kommunikationsdirektör Michael Ellis.