Genomskinlig konservburk nu ute på USA-marknaden

PUBLICERAD: 23 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

McCall Farms ätfärdiga grönsakskonserver finns nu på USA-marknaden i Sonocos genomskinliga plastkonservburk TruVue.|Milacrons genomskinliga konserburk Klear Can är också på väg ut på marknaden i USA. Bolaget vill inte avslöja varumärket – men alla gissar att det blir produkter från samarbetspartnern Del Monte Pacific.

Globala förpackningskoncernen Sonocos genomskinliga plastkonservburk TruVue har nu äntligen kommit ut på USA-marknaden. Det är South Carolina-baserade frukt- och grönsaksproducenten McCall Farms, som nu lanserat en ny serie med ätfärdiga grönsaker i den annorlunda konservburken.
De nya produkterna heter Glory Farms Slow-Cooked Vegetables och de säljs i utvalda butiker i södra och östra USA.

”Våra nya genomskinliga konservburkar är den största innovationen inom konserverade grönsaker sedan konservburken uppfanns år 1833!”, säger McCall Farms försäljnings- och marknadschef Woody Swink.

Som Packnews tidigare rapporterat, har marknadsintroduktionen av TruVue och konkurrenten Klear Can varit på gång en längre tid (läs HÄR).

Milacrons Klear Can, som är nästan identisk med TruVue till sin uppbyggnad, är också på väg ut på marknaden i USA, enligt Plastics News. Klear  Can-burkarna förväntas finnas i hyllorna i amerikanska livsmedelsbutiker någon gång under första kvartalet i år.

Från Milacrons sida vill man dock ännu inte avslöja vem kunden blir, som ska packa sina produkter i Klear Can. Milacron har sedan tidigare ett samarbete med globala Del Monte Pacific kring Klear Can och spekulationerna i amerikansk fackpress har hela tiden gått ut på att det blir Del Monte-produkter, som blir först att förpackas i Klear Can.
Milacron vill dock inte kommentera dessa uppgifter och spekulationer.

”Vi samarbetar med ett flertal varumärken och konverterare på global nivå och vill i dagsläget inte lämna ut namnet på vilket varumärke, som blir först med Klear Can”, säger Milacrons marknads- och kommunikationsdirektör Michael Ellis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packbridge anordnade debatt om framtidens materialflöden

Förpackningsindustrin – från tradition till transformation. Det var temat när organisationen Packbridge bjöd in till en paneldiskussion med namnkunniga debattörer under Scanpack.
Packbridge 1

När den misslyckade plastpåseskatten tas bort öppnas nya möjligheter

I dag, den första november, försvinner den sällsynt misslyckade symbolskatten på plastpåsar. Vad många missat är även icke fossila och komposterbara påsar belades med samma skatt. När nu skatten tas bort öppnas nya möjligheter för de nya materialen.
Gaia 1x

Smarta lösningar hos Modulpac

Modulpac hade två intressanta nyheter i sin monter på Scanpack. Dels en ny förslutning till mjölk- och juiceförpackningar, dels en ny locklösning för bägare. Vi träffade Torkel Bergengren, Packaging Manager på Modulpac.
flix

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Mariella-Tobias-Peter