Gemensam kampanj ska locka ungdomar till grafisk industri

PUBLICERAD: 19 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Grafiska Företagen och GS-facket satsar nu gemensamt för att locka ungdomar till den grafiska industrin.|”Den grafiska industrin är en fantastisk bransch med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker”|säger Madelene Engman

Grafiska Företagen och GS-facket lanserar nu den gemensamma informationskampanjen GRAFX med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.
Kampanjen förs på flera plattformar, däribland en ny interaktiv webbsida, en rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.

”Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken”, säger Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket .

Svårigheten att rekrytera ungdomar till den grafiska industrin har framkommit i en undersökning, som genomförts i de 450 medlemsföretag, som ingår i Grafiska Företagen. Detta är bakgrunden till den omfattande informationskampanj som nu lanseras under samlingsnamnet GRAFX. Kampanjen syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet.

”Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden, som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är”, säger Grafiska Företagens VD Ravindra Parasnis.

Utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx