Gaia BioMaterials får globalt försäljningsnätverk via IVICT

PUBLICERAD: 25 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Peter Stenström och Åke Rosén ser stora möjligheter för Gaia BioMaterials på världsmarknaden tack vare det nya samarbetet.

Gaia BioMaterials ser stora möjligheter på världsmarknaden, men att bygga ett globalt försäljningsnätverk är både dyrt och komplicerat. Nu öppnas intressanta möjligheter genom ett samarbete med ett väl etablerat nätverk ägt av Mitsubishi Corporation.

Att etablera en internationell, global, försäljningsorganisation är en gigantisk uppgift som inte bara kräver stora pengar utan också otroligt mycket arbete. Ett smart sätt att lösa detta är att etablera ett samarbete med en existerande organisation, något som Gaia BioMaterials nu har gjort. IVICT, ägt av Mitsubishi Corporation öppnar nu nya möjligheter för Gaia BioMaterials. IVICT står för ”Industrial Value Innovation by Chemistry for Tomorrow’ och grundades för tre år sedan.

“IVICT är väl etablerat globalt inom kemi och plast och har inarbetade kontakter med många stora varumärkesägare. Vi har nu kommit överens med dem om att de säljer vårt material, Biodolomer, på världsmarknaden”, berättar Peter Stenström, vd på Gaia BioMaterials.

“Vi är ett expansivt företag men naturligtvis för små med internationella mått mätt när det kommer till att få inleda direkta förhandlingar med de stora varumärkesägarna, men nu öppnas naturligtvis stora möjligheter för oss”.

“Även IVICT ser stora fördelar. Nu kan man erbjuda något som många kunder efterfrågar allt mer, biomaterial, och vi är övertygade om att många av deras globala kunder kommer att vilja testa våra material och då kommer att inse fördelarna”.

Diskussionerna och samarbetet pågår sedan en tid tillbaka och Gaia BioMaterials och IVICT har täta kontakter.

“De vill ha innovativa lösningar och få snabb återkoppling på frågor och det får man via oss. Vi reagerar mycket snabbt och förser dem med teknisk support och det gör att de i sin tur kan svara sina kunder snabbt. Vi har daglig kontakt redan”, säger Peter Stenström.

“Det kommersiella och tekniska samarbete vi nu inlett med dem ger oss stora möjligheter men innebär också utmaningar. Vi måste bygga organisation och kapacitet för att klara av att leva upp till förväntningarna”.

Det har talats mycket i pressen på senare tid om att Gaia BioMaterials ska flytta utomlands på grund av de svårigheter man har för att få gehör för biomaterial från den svenska regeringen och myndigheter. Det är dock inte aktuellt att lämna landet, fabriken i Helsingborg kommer att fortsätta att utvecklas, men de stora kapacitetstillskotten kommer att ske utomlands. Man har nu långt gångna planer på att etablera en fabrik i Asien och räknar med att återkomma om detta i en snar framtid. Det var något som fanns med i bilden redan när Latour Future Solutions gick in som minoritetsdelägare i Gaia BioMaterials förra året.

“Det kommersiella partnerskapet med Mitsubishi Corporation/IVICT innebär ett erkännande på världsmarknaden och en fantastisk möjlighet för Gaia, inte minst när hela Asien i snabb takt förbjuder single-use-plastic och övergår till nya hållbara biomaterial”, säger Pelle Mattison på Latour Future Solutions AB.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah