Fyra universitet samarbetar för ökad livsmedelssäkerhet

PUBLICERAD: 31 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Matbedrägerier är ett problem i stora delar av världen. (Foto iStock)

Fyra universitet har startat ett samarbete – DISH – för att öka livsmedelssäkerheten. DISH lanseras i samband med GoFood 2017, den största konferensen om livsmedelssäkerhet, som har ordnats i Sverige och som äger rum nu i dagarna.

Livsmedelssäkerhet eller food safety är en av de stora utmaningarna i världen och innefattar allt från mat, som är dödlig, till att man köper något, som inte är vad som står på förpackningen.

”Det är ett stort problem i exempelvis Kina och andra länder i Asien, men även i Sverige och övriga Europa kan vi nästan dagligen läsa om bedrägerier eller olika riskfyllda situationer, som rör livsmedel. Förtroendet för livsmedelsindustrin är många gånger inte det bästa. Svårigheterna ökar med globaliseringen och det faktum att mat i allt större utsträckning importeras via billiga transporter och porösa gränser”, säger Bengt Streijffert vid Lunds universitet och ordförande i planeringsgruppen för DISH. 

DISH är ett samarbete mellan Lunds universitet, Polytechnic University of Hong Kong, University of Bologna och Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som tillsammans skapar Global Centre for Food Safety.

De fyra universiteten ska arbeta med frågor som rör livsmedelssäkerhet och hitta synergieffekter, gemensamma forskningsprojekt och innovationer inom området. Förutom akademin är industri, myndigheter och andra beslutsfattare och välgörenhetsorganisationer viktiga partners. DISH:s målsättning är att bli en världsledande allians inom detta fält.  

Lanseringen sker i samband med konferensen GoFood 2017,. som hålls vid Lunds universitet 31 maj – 1 juni och vid DTU i Danmark den 2 juni. Ett av fokusområdena för konferensen är samarbete Europa – Asien. 

Källa Lunds universitet

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland