Fyra förpackningar fightas om slutsegern i stor PIDA-final

PUBLICERAD: 23 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Bois Underwear” – en annorlunda kartongförpackning för underkläder segrade i årets svenska PIDA och tävlar nu i Monaco om titeln ” Grand Finale winner of PIDA 2019” (Bild PIDA)

I BillerudKorsnäs europeiska förpackningstävling PIDA (Packaging Impact Design Award) kommer för första gången en slutsegrare att koras bland de fyra vinnarna av de nationella PIDA-tävlingarna i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Totalsegraren koras i samband med mässan Luxe Pack i Monaco i månadsskiftet september-oktober.

”Med tävlingen PIDA vill vi uppmuntra de unga talanger, som kommer att bli morgondagens förpackningsdesigners och vi vill också sammanföra dem med dagens ledande designproffs. Till den stora finalen på Luxe Pack har vi fyra starka tävlande, som slåss om den europeiska titeln”, säger Anders Gathu, marknadschef på BillerudKorsnäs.

De fyra förpackningar, som slåss om sluttiteln på Luxe Pack är:
* PIDA Sverige: ”Bois Underwear”. Designers Alicia Lundgren, Natasha Bosnjak och Christian Koch från Nackademin.
* PIDA UK: ”Ekitai Sake”. Designers Chao-Lun Cheng, Will Sutton och Jiaming Gong från Sheffield Hallam University.
* PIDA Germany: ”Save the bees”. Designers Daniela Betz och Sophia Huber från Hochschule der Medien, Stuttgart.
* PIDA France: “Layers and Care”. Designers Alexie Rossato, Robin Rousselle och Charlène Raymond från IUT of Reims.

Slutvinnaren kommer att utses av en jury bestående av designers, konverterare, varumärkesägare och andra experter. Alla i juryn har också varit jurymedlemmar i någon av årets nationella PIDA-tävlingar.

Förpackningstävlingen PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs och årets tävlingstema var ”Bring the Future”. Tävlingen genomförs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

”Vi har arrangerat PIDA i många år som ett sätt att driva utvecklingen av förpackningsdesign. Med en Grand Finale på Luxe Pack i Monaco tar vi nu tävlingen till en ny nivå. Vi ger designstudenterna ännu större stimulans och drivkraft och ger dem möjlighet att visa upp sina designprojekt för en bredare publik”, säger Anders Gathu.

Mässan Luxe Pack i Monaco arrangeras 30 september till 2 oktober. Slutsegraren i PIDA kommer att koras på mässans första dag, 30 september. Den högtidliga prisceremonin äger rum kl 15.00 i BillerudKorsnäs monter på mässan.

————————————–

Här kan du läsa om finalister och vinnare i årets svenska PIDA-tävling.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx