Fusionen mellan Heinz och Kraft ett steg närmare förverkligande

PUBLICERAD: 14 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Många välkända varumärken inom livsmedel samlas i samma bolag när Heinz och Kraft Foods slås samman.

Samgåendet mellan de nordamerikanska livsmedelsjättarna H.J. Heinz Company och Kraft Foods Group, som aviserades för cirka tre månader sedan, har nu kommit ännu ett steg närmare förverkligande, sedan det kanadensiska konkurrensverket (Canadian Competition Bureau) meddelat att man inte kommer att företa några åtgärder för att förhindra fusionen.

De båda företagen skriver i ett gemensamt pressmeddelande att innan samgåendet kan genomföras krävs ytterligare myndighetsgodkännande, samt inte minst att Krafts aktieägare ger klartecken till affären.

Den 1 juli kommer Kraft att hålla en extra bolagsstämma och då kommer koncernens aktieägare att rösta om fusionen. Allt talar dock för att den uppmärksammade sammanslagningen blir verklighet och kan genomföras som planerat under andra halvåret i år.

En fusion mellan globala Heinz och nordamerikanska Kraft Foods skapar en storkoncern, som blir världens femte största och den nordamerikanska kontinetens tredje största livsmedelsföretag.

Noteras bör att dagens Kraft Foods enbart är verksamt på den nordamerikanska kontinenten. Globala koncernen Kraft Foods delas för cirka tre år sedan upp i två separata bolag, där det ena bolaget, med verksamheter i Nordamerika behöll namnet Kraft Foods, medan det andra bolaget, som utgjordes av övriga Kraft-verksamheter runt om i världen, fick namnet Mondelez International. I den senare koncernen ingår bland annat svenska Gevalia och Marabou.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx