FSC lanserar nytt varumärke: “Skogar för alla – för alltid”

PUBLICERAD: 3 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Forest Stewardship Council vill se till att världens skogar bevaras och dess invånare skyddas.|Så här ser FSC:s nya varumärke ut.|”Vi ville ta fram en identitet

Den internationella organisationen Forest Stewardship Council® (FSC) lanserar ett nytt globalt varumärke med devisen  ”Forests For All Forever”.
Under de senaste 20 åren har FSC blivit ett betrott och väletablerat varumärke inom specifika produktområden och marknader över hela världen. Med sitt nya varumärke vill FSC nu utöka sin räckvidd och direkt nå och påverka alla konsumenter på global basis.

”Framgången för FSC har hela tiden varit beroende av konsumenternas egen medvetenhet och deras efterfrågan på FSC-certifierade produkter och vi har förlitat oss på att våra partners och certifikatinnehavare verkat för att sprida budskapet om FSC för vår räkning. Det stod emellertid klart att vi behövde ett verktyg som kunde inspirera certifikatinnehavarnas kunder att välja FSC-produkter – dvs en identitet som direkt anknöt till konsumenterna och som kändes igen i butikshyllan” ,säger Kim Carstensen, generaldirektör för FSC.

Den nya devisen – Forests For All Forever –bekräftar FSC:s vision att rädda världens skogar åt framtida generationer och den visuella utformningen av varumärket, som omfattar såväl djur och människor som bor och interagerar i skogar, förstärker FSC:s  allomfattande strategi för att hållbart skogsbruk.

”Skogen är så mycket mer än bara träd och virke. Den är en reservoar för dricksvatten, den ger skydd åt djur och utrotningshotade arter, den är ett hem för ursprungsbefolkningar och samhällen. FSC:s principer och kriterier har alltid speglat vår beslutsamhet att skydda skogarna och deras invånare. Nu kommer vårt engagemang att synas i den här nya visuella identiteten och ge ett tydligt budskap till konsumenterna vad det betyder, när de köper en FSC-certifierad produkt”, säger Kim Carstensen.

Utveklingen av det nya varumärket har baserats på en marknadsundersökning som gjordes år 2013 och som innefattade 9.000 deltagare i 11 länder.

”Vi insåg att med nya marknader som öppnas upp i Asien, Latinamerika och Afrika var det dags att gå bortom producenter och återförsäljare och nå ut direkt till konsumenterna, som är avgörande för att påverka företagen och producenterna att söka hållbara lösningar och införa ansvarsfulla affärsmetoder”, avslutar Kim Carstensen.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX