FrontPac storsatsar med en andra tryckpress för wellpapp

PUBLICERAD: 19 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

FrontPac har investerat i en KBA Rapida 145-tryckpress från Koenig & Bauer. Den kompletterar den KBA 162, som man redan har i sin maskinpark. (Bild pressbild)|Vår satsning visar att vi har stark framtidstro”, säger VD Martin Enocson. (Bild Claes Nordström)|Lisa Wahlström är hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. (Bild Coca-Cola)|Carin Broryd är hållbarhetschef på Gröna Lund. (Bild fr LinkedIn)|Under Gröna Lunds Halloween-firande kan besökare välja en refillmugg för sina Coca-Cola-drycker. Muggen kan användas flera gånger under besöket och sedan återlämnas för att diskas och återgå i cirkulation. (Bild Gröna Lund/Alice Källström)

Nu investerar Arlöv-baserade förpackningsföretaget FrontPac i en andra tryckpress för att möta den stora efterfrågan som finns globalt på förpackningsmarknaden. Detta innebär att FrontPac blir det enda förpackningstryckeriet i Skandinavien med två tryckpressar i storformat.

FrontPac har länge varit ledande inom offsettryckta wellpappförpackningar. Ett medvetet investeringsprogram under många år har gjort att verksamheten idag står stark, även under både pandemi och andra oroligheter. Den senaste investeringen i nämnda investeringsprogram är en KBA Rapida 145, en tryckpress från Koenig & Bauer, som kan trycka med sex färger plus lack vilket är optimalt för förpackningar som ofta har en eller två så kallade spotfärger.

Den nya tryckpressen kompletterar företagets redan befintliga Koenig & Bauer-press KBA 162, som också är en tryckpress med kapacitet att trycka med sex färger. I FrontPacs maskinpark ingår bland annat även två wellpappmaskiner.

Vår satsning visar att vi har stark framtidstro”, säger VD Martin Enocson. (Bild Claes Nordström)

FrontPac trycker och konverterar förpackningar i wellpapp och kartong och dessa skickas till stor del ut i världen. Ungefär halva volymen säljs utanför Sveriges gränser och nu väljer alltså företaget att investera i en andra tryckpress för att möta en ökade efterfrågan från exportmarknaderna.

”Vi ser en stark efterfrågan på våra förpackningar både utifrån att de är miljövänliga i papper och för att de håller en hög kvalitet och bidrar därmed till att stärka våra kunders varumärke ute i butikerna. Att vi väljer att göra denna investering nu, signalerar att vi har hög framtidstro. Självklart påverkas vi av energipriser och eventuell brist på el i vinter men vi måste våga se förbi det och förse våra kunder med förpackningar under lång tid framöver”, säger FrontPacs VD Martin Enocson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax