FrontPac storsatsar med en andra tryckpress för wellpapp

PUBLICERAD: 19 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

FrontPac har investerat i en KBA Rapida 145-tryckpress från Koenig & Bauer. Den kompletterar den KBA 162, som man redan har i sin maskinpark. (Bild pressbild)|Vår satsning visar att vi har stark framtidstro”, säger VD Martin Enocson. (Bild Claes Nordström)|Lisa Wahlström är hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. (Bild Coca-Cola)|Carin Broryd är hållbarhetschef på Gröna Lund. (Bild fr LinkedIn)|Under Gröna Lunds Halloween-firande kan besökare välja en refillmugg för sina Coca-Cola-drycker. Muggen kan användas flera gånger under besöket och sedan återlämnas för att diskas och återgå i cirkulation. (Bild Gröna Lund/Alice Källström)

Nu investerar Arlöv-baserade förpackningsföretaget FrontPac i en andra tryckpress för att möta den stora efterfrågan som finns globalt på förpackningsmarknaden. Detta innebär att FrontPac blir det enda förpackningstryckeriet i Skandinavien med två tryckpressar i storformat.

FrontPac har länge varit ledande inom offsettryckta wellpappförpackningar. Ett medvetet investeringsprogram under många år har gjort att verksamheten idag står stark, även under både pandemi och andra oroligheter. Den senaste investeringen i nämnda investeringsprogram är en KBA Rapida 145, en tryckpress från Koenig & Bauer, som kan trycka med sex färger plus lack vilket är optimalt för förpackningar som ofta har en eller två så kallade spotfärger.

Den nya tryckpressen kompletterar företagets redan befintliga Koenig & Bauer-press KBA 162, som också är en tryckpress med kapacitet att trycka med sex färger. I FrontPacs maskinpark ingår bland annat även två wellpappmaskiner.

Vår satsning visar att vi har stark framtidstro”, säger VD Martin Enocson. (Bild Claes Nordström)

FrontPac trycker och konverterar förpackningar i wellpapp och kartong och dessa skickas till stor del ut i världen. Ungefär halva volymen säljs utanför Sveriges gränser och nu väljer alltså företaget att investera i en andra tryckpress för att möta en ökade efterfrågan från exportmarknaderna.

”Vi ser en stark efterfrågan på våra förpackningar både utifrån att de är miljövänliga i papper och för att de håller en hög kvalitet och bidrar därmed till att stärka våra kunders varumärke ute i butikerna. Att vi väljer att göra denna investering nu, signalerar att vi har hög framtidstro. Självklart påverkas vi av energipriser och eventuell brist på el i vinter men vi måste våga se förbi det och förse våra kunder med förpackningar under lång tid framöver”, säger FrontPacs VD Martin Enocson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top