Friluftspionjären Primus får förpackningshjälp av Paccess

PUBLICERAD: 11 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Samarbetet mellan Paccess och Primus har hittills resulterat i att det produceratas mer än 140.000 av de nydesignade förpackningarna.

USA-baserade förpackningsutvecklaren Paccess, som ingår i BillerudKorsnäs-koncernen och som erbjuder lösningar inom Managed Packaging, har startat ett samarbete med Primus – en svensk pionjär inom friluftsprodukter. Hittills har samarbetet resulterat i över 140 000 nya förpackningar. Och det är bara början…

Primus har gett Paccess uppdraget att producera förpackningar till Primus produktsortiment, som bland annat består av utekök, termosar, bestick och lyktor. De nya förpackningarna ska göra produkterna mer attraktiva på butikshyllan. Samtidigt ska de vara rätt utformade för att på bästa sätt klara påfrestningarna under transport och bidra till minskad transportvolym.

Paccess fungerar som Primus samarbetspartner genom hela processen, från utveckling och produktion till leverans av färdiga förpackningar. Med hjälp av produktionspartners i Kina ansvarar Paccess för tillverkningen och genom sin lokala närvaro i både Sverige och Kina kan Paccess dessutom koordinera leveranserna av förpackningar till Primus alla leverantörer (OEM-företag) i Kina.

Ingrid Leine Molde, Commercial Director och kundansvarig på Paccess, är mycket nöjd med samarbetet:
”Med vårt strukturerade arbetssätt kan Primus helt koncentrera sig på sin huvudsakliga affär, medan vi sköter hela förpackningsprocessen. Ibland dyker det upp utmaningar, som behöver hanteras, när företag byter förpackningslösningar. Med vår erfarenhet och expertis kan vi möta eventuella utmaningar på ett effektivt sätt och kommunicera lösningar till projektmedlemmar på olika håll i världen”, säger hon.

De nya förpackningarna är tillverkade i materialkvaliteten BillerudKorsnäs Liner, ett material som valdes för dess prestanda och för att det på rätt sätt förmedlar Primus-produkternas kvalitet.

”Det här projektet är ett bra exempel på hur olika delar av Paccess och Primus har samarbetat. Nu har vi en partner, som säkerställer en genomgående hög kvalitet genom hela distributionskedjan, från tillverkaren i Kina till butiken. Vi är väldigt nöjda med resultatet och ser det här som början på ett långt samarbete med Paccess”, säger Johan Sollenberg, Marketing Manager på Primus i Solna.

——————————-
Om Primus
Primus har sina rötter i svensk ingenjörskonst och har sedan 1892 varit ett begrepp för banbrytande utomhusmatlagning i hela världen. Innovativa produkter har möjliggjort en rad olika expeditioner tack vare hög kvalitet och prestanda. Roald Amundsen hade med sig ett kök från Primus i packningen, när han var den förste att nå Sydpolen den 14 december 1911. Och sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay använde ett Primus-kök på Mount Everest, när de nådde toppen den 29 maj 1953!

Om Paccess
Paccess har utvecklat Managed Packaging, som erbjuder globala varumärkesägare en kombination av förpackningar och tjänster. Med sin modell stärker Paccess sina kunders varumärken samt ökar deras konkurrenskraft. Paccess ingår i BillerudKorsnäs-koncernen och har huvudkontor i Oregon, USA och regionala kontor i Europa och Asien.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx