Fransk whiskyförpackning utsågs till “Can of the Year”

PUBLICERAD: 8 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Årets burk” har ett  förslutningslock utformat som huvudet på en golfklubba.

I tidningen Canmakers årliga tävling “Can of the Year” utsågs en metallburk från franska burktillverkaren Virojanglor till ”Årets burk”. Burken, som är designad för att tjäna som ytterförpackning till en flaska med Ballantines whisky, har ett förslutningslock utformat som huvudet på en golfklubba och som är signerat av golfstjärnan Ian Poulter.

Det här var andra gången på kort tid, som den franska burktillverkaren Virojanglor vann ”Can of the Year”, vilken anses vara den mest prestigfyllda utmärkelsen inom metallförpackningar. År 2012 gick nämligen priset också till Virojanglor och även den gången var det en ytterförpackning till whisky, nämligen en metallbehållare för whiskyn Chivas Regal.

”Det är en stor ära för Virojanglor att få denna utmärkelse, inte bara för det strålande arbete som utförts av våra ingenjörer och förpackningstekniker för att åstadkomma denna unika form på förslutningen, utan också med tanke på hur Virojanglors verksamhet är så nära förknippad med det stora varumärket Ballantine”, säger Virojanglors VD Jean-David Curiel i en kommentar.

Behjälplig vid utformningen av den unika burkförslutningen till ”Årets burk” har varit London-baserade designbyrån Nude Brand Creation.

”Den klassiska formen för ett golfklubbshuvud blev vår inspiration och med hjälp av högkvalitativ tennplåt kunde man forma ett förslutningslock, som direkt appellerade till konsumenter som förstår att uppskatta såväl golf som god whisky”, säger Sophie Wagstaffe vid Nude Brand Creation.

Årets ”Can of the Year”-utmärkelser delades ut vid en galamiddag i slutet av oktober på klassiska golfhotellet Gleneagles i Skottland.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}