Fransk whiskyförpackning utsågs till “Can of the Year”

PUBLICERAD: 8 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Årets burk” har ett  förslutningslock utformat som huvudet på en golfklubba.

I tidningen Canmakers årliga tävling “Can of the Year” utsågs en metallburk från franska burktillverkaren Virojanglor till ”Årets burk”. Burken, som är designad för att tjäna som ytterförpackning till en flaska med Ballantines whisky, har ett förslutningslock utformat som huvudet på en golfklubba och som är signerat av golfstjärnan Ian Poulter.

Det här var andra gången på kort tid, som den franska burktillverkaren Virojanglor vann ”Can of the Year”, vilken anses vara den mest prestigfyllda utmärkelsen inom metallförpackningar. År 2012 gick nämligen priset också till Virojanglor och även den gången var det en ytterförpackning till whisky, nämligen en metallbehållare för whiskyn Chivas Regal.

”Det är en stor ära för Virojanglor att få denna utmärkelse, inte bara för det strålande arbete som utförts av våra ingenjörer och förpackningstekniker för att åstadkomma denna unika form på förslutningen, utan också med tanke på hur Virojanglors verksamhet är så nära förknippad med det stora varumärket Ballantine”, säger Virojanglors VD Jean-David Curiel i en kommentar.

Behjälplig vid utformningen av den unika burkförslutningen till ”Årets burk” har varit London-baserade designbyrån Nude Brand Creation.

”Den klassiska formen för ett golfklubbshuvud blev vår inspiration och med hjälp av högkvalitativ tennplåt kunde man forma ett förslutningslock, som direkt appellerade till konsumenter som förstår att uppskatta såväl golf som god whisky”, säger Sophie Wagstaffe vid Nude Brand Creation.

Årets ”Can of the Year”-utmärkelser delades ut vid en galamiddag i slutet av oktober på klassiska golfhotellet Gleneagles i Skottland.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx