Förvärvet av Nampak gör AFEMEA till Afrika-ledare

PUBLICERAD: 30 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Förvärvet av Nampak gör oss till den ledande afrikanska aktören inom flexibla förpackningar” säger AFEMEA:s VD Peter Konieczny.

Amcor Flexibles Europe, Middle East and Africa (AFEMEA) har nu slutfört det tidigare aviserade köpet av Nampak Flexibles, Sydafrikas ledande företag inom flexibla förpackningar. Tillsammans med Amcors redan befintliga verksamheter i Afrika innebär köpet av Nampak att Amcor blir den ledande aktören på den afrikanska kontinenten inom flexibla förpackningar med en sammanlagd nettoförsäljning på cirka 250 miljoner euro (ca 2,4 miljarder kronor).

”Afrika är en spännande marknad för oss. Genom att kombinera Amcors globala närvaro, innovationer och FoU-kapacitet med Nampak Flexibles starka rykte för service och kvalitet på den afrikanska marknaden skapar vi en flexibel förpackningsaktör som kommer att stödja Amcors tillväxtagenda i Afrika söder om Sahara”, kommenterade Peter Konieczny, VD för AFEMEA, vid affärens slutförande.

Förvärvet inkluderar fyra tillverkningsenheter och ett försäljningskontor i Sydafrika. Omsättningen uppskattas till cirka 1,1 miljard sydafrikanska rand per år (ca 750 miljoner kronor). De förvärvade verksamheterna kommer att ingå i AFEMEA under namnet Amcor Flexibles South Africa (AFSA).

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX