Fortsatt förvirring kring brasilianska Braskem...

PUBLICERAD: 5 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Braskem är storproducent av oljebaserad polyeten och av den välkända sockerrösbaserade bioplasten I´m green.|”Vi överväger att ompröva vårt beslut att sälja Braskem”, säger Petrobraqs finanschef Rafael Grisolia.

Turerna kring storaffären mellan brasilianska plastgiganten Braskem och nederländska plast- och kemijätten LyondellBasell fortsätter och rykten och besked avlöser varandra. I slutet av juni verkade affären bli av: LyondellBasell och Braskems majoritetägare Odebrecht SA bekräftade att man förhandlade och senare skrev ansedda brasilianska ekonomitidningen Valor Econômico att en uppgörelse förväntas ske i mitten av oktober. Men nu hotar statliga brasilianska oljebolaget Petróleo Brasileiro SA (allmänt kallat Petrobras) och stor aktieägare i Braskem, att dra sig ur affären…

Odebrecht SA äger 50,1 procent av aktierna i Braskem och merparten av de andra aktierna – eller 47 procent – ägs av Petrobras. Och det verkar som alla kännare och insatta utgått från att Petrobras ”utan att knysta” skulle sälja sin stora aktieandel i Braskem, om en uppgörelse mellan Odebrecht SA och LyondellBasell kom till stånd, i synnerhet som Petrobras redan år 2016 aviserade att man var villig att sälja sitt aktieinnehav i Braskem.

Men nu säger Rafael Grisolia, finanschef i Petrobras, i en intervju med ansedda Bloomberg, att man ”överväger att ompröva sitt beslut att sälja Braskem”…

Enligt Grisolia är en försäljning för att lösgöra kapital mindre brådskande nu, än när man 2016 aviserade att man var beredda att sälja sin andel i Braskem. Anledningen till detta är det ökande oljepriset, som gjort att Petrobras finanser väsentligt förbättrats.

”Petrobras har nu tre alternativ att ta ställning till: sälja vår andel i Braskem till LyondellBasell tillsammans med Odebrecht, eller behålla våra Braskem-aktier eller utöva en företrädesrätt att köpa Odebrechts andel i Braskem”, sade Rafael Grisolia till Bloomberg och tillade att det mycket väl kan hända att det hela slutar med att Petrobras fördubblar sitt aktieinnehav i Braskem och på så sätt själv tar kontroll över bolaget.

Rafael Grisolia sade också till Bloomberg att Petrobras ännu inte fått något bud från LyondellBasell om att sälja sin andel i Braskem – och om ett sådant bud kommer, så kommer Petrobras att ha 60 dagar på sig att bestämma hur man vill göra.

Sista ordet är med andra ord inte sagt i denna (förmodade) affär mellan Braskem och LyondellBasell, som – om den blir av – skulle skapa en global plastjätte, framförallt inom produktion av fossil och biobaserad polyeten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432