Första livsmedlet som packas i träbaserade Paptic-materialet

PUBLICERAD: 28 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Fazers Moomin chokladdragéer blir det första livsmedlet som levereras i en förpackning tillverkad av det träfiberbaserade Paptic® Gavia-materialet. (Bild Fazer)

Moomin-chokladdragéer från Fazer blir det första livsmedel som förpackas i det träfiberbaserade finska Paptic® Gavia-materialet från företaget Paptic Oy. Påsarna med vita och röda chokladpastiller lanserades den 26 oktober i Finland i K-matbutikerna och i Fazers egna butiker.

Fazer skriver i ett pressmeddelande att traditionellt har chokladdragéerna förpackats i plastpåsar eller askar av kartong, men i enlighet med sin hållbarhetsstrategi letar Fazer hela tiden efter nya sätt att skapa en mer miljövänlig framtid och med hjälp av nya förpackningslösningar bidra till en mer hållbar framtid.

”Förpackningen skyddar produkten och minskar därmed onödigt svinn. Minskat matsvinn i sin tur är ett av de viktigaste sätten att minimera de negativa miljöeffekterna av matproduktion. Och med tanke på miljön är det viktigt att förpackningar sorteras rätt. För att underlätta sorteringen har vi i år infört tydliga återvinningsanvisningar på våra förpackningar”, säger Sari Sarin, direktör för hållbarhet på Fazer.

Fazer skriver att man har samarbetat med varumärket Moomin i tiotals år.

”Vi delar även samma värderingar, när det gäller hållbarhet och Moomin-chokladdragéerna lämpar sig bra i en förpackning av Paptic® Gavia. Därför var det ett naturligt val”, säger Sari Sarin.

Fazer har ensamrätt på användning av materialet i konfektyrförpackningar i Norden och Baltikum till utgången av 2021.

Paptic® Gavia är ett träbaserat material, där minst 80 procent av råvarorna kommer från förnybara material, till exempel från certifierade nordiska skogar. Dessutom kan en förpackning tillverkad av materialet återvinnas på nytt.

Det här är andra gången på kort tid som finska ”Mumin”-produkter förpackas i Paptic-materialet. För en tid sedan skrev vi om årets Mumin-muggar, som levereras i Paptics träfiberbaserade påsar (läs HÄR) och vi har tidigare också skrivit om själva Paptic-materialet (Läs HÄR och HÄR).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax