Första livsmedelsförpackningen med återvunnen PRC-plast

PUBLICERAD: 17 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Kvarnvingens bullar lanseras i flexibla förpackningar tillverkade i plastfilm från Trioworld. Filmen innehåller 30 procent återvunnen och livsmedelsgodkänd konsumentplast. (Bild Trioworld/Lidl. Bilden är ett montage)|Trioworld och Lidl har samarbetat kring den nya förpackningen. (Bild Trioworld)

Plastföretaget Trioworld och livsmedelskedjan Lidl Sverige har tillsammans med forskningsinstitutet RISE utvecklat den första livsmedelsförpackningen tillverkad av återvunnen och livsmedelsgodkänd konsumentsplast, så kallad PCR (Post-Consumer Recyclates).

Trioworld och Lidl har samarbetat kring den nya förpackningen. (Bild Trioworld)

Lidl har nu lanserat den innovativa lösningen i form av en flexibel påsförpackning för kanel- och kardemummabullar under varumärket Kvarnvingen.

”Vi är oerhört stolta över att kunna presentera den första livsmedelsförpackningen som innehåller återvunnen plast som har cirkulerat i samhället. Den är dessutom 100 procent återvinningsbar”, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Den nya förpackningen initierades via ett projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och hållbarhetskonceptet Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film av PCR-plast som var godkänd för livsmedelskontakt. (Läs mer HÄR)

Lidls nya bullförpackning består till 30 procent av PCR-plast som bygger på Trioworlds Loop-koncept, som är plastfilmsprodukter innehållande minst 25 procent återvunnen PCR-plast. Trioworld har nu utvecklat ett banbrytande innovativt femlagerskoncept, som har uppfyllt alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial, och som man säger revolutionerar marknaden för livsmedelsförpackningar.

”Med den här innovationen blir vi en ledande tillverkare inom branschen för hållbara flexibla förpackningar. Vår flerlagers-Loop-film erbjuder Lidl en förpackningslösning som är fullständigt återvinningsbar och tillverkad av 30 procent PCR och bidrar till att minska deras koldioxidavtryck”, säger Evert Paardekooper, chef för konsumentförpackningsavdelningen på Trioworld.

”Vi har högt uppsatta mål för minskad plastanvändning och att den plast som används ska vara återvinningsbar. Vi vill även bidra till en ökad plaståtervinning i vår värdekedja. Det är först när vi i vår bransch kan använda återvunnen plast i våra livsmedelsförpackningar som vi på riktigt kan vara med och bidra till ökat resursutnyttjande och minskat fossilberoende inom plastanvändningen. För att göra detta möjligt krävs det att alla i värdekedjan jobbar tillsammans. Därför hoppas vi att den här lanseringen inspirerar till fler satsningar i branschen”, säger Gabriella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox