Plastföretaget Trioworld och livsmedelskedjan Lidl Sverige har tillsammans med forskningsinstitutet RISE utvecklat den första livsmedelsförpackningen tillverkad av återvunnen och livsmedelsgodkänd konsumentsplast, så kallad PCR (Post-Consumer Recyclates).
Lidl har nu lanserat den innovativa lösningen i form av en flexibel påsförpackning för kanel- och kardemummabullar under varumärket Kvarnvingen.
”Vi är oerhört stolta över att kunna presentera den första livsmedelsförpackningen som innehåller återvunnen plast som har cirkulerat i samhället. Den är dessutom 100 procent återvinningsbar”, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Den nya förpackningen initierades via ett projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och hållbarhetskonceptet Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film av PCR-plast som var godkänd för livsmedelskontakt. (Läs mer HÄR)
Lidls nya bullförpackning består till 30 procent av PCR-plast som bygger på Trioworlds Loop-koncept, som är plastfilmsprodukter innehållande minst 25 procent återvunnen PCR-plast. Trioworld har nu utvecklat ett banbrytande innovativt femlagerskoncept, som har uppfyllt alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial, och som man säger revolutionerar marknaden för livsmedelsförpackningar.
”Med den här innovationen blir vi en ledande tillverkare inom branschen för hållbara flexibla förpackningar. Vår flerlagers-Loop-film erbjuder Lidl en förpackningslösning som är fullständigt återvinningsbar och tillverkad av 30 procent PCR och bidrar till att minska deras koldioxidavtryck”, säger Evert Paardekooper, chef för konsumentförpackningsavdelningen på Trioworld.
”Vi har högt uppsatta mål för minskad plastanvändning och att den plast som används ska vara återvinningsbar. Vi vill även bidra till en ökad plaståtervinning i vår värdekedja. Det är först när vi i vår bransch kan använda återvunnen plast i våra livsmedelsförpackningar som vi på riktigt kan vara med och bidra till ökat resursutnyttjande och minskat fossilberoende inom plastanvändningen. För att göra detta möjligt krävs det att alla i värdekedjan jobbar tillsammans. Därför hoppas vi att den här lanseringen inspirerar till fler satsningar i branschen”, säger Gabriella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.