Forskare ska guida rätt
i djungeln av förpackningar

PUBLICERAD: 10 december 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Forskarna Helén Williams, Fredrik Wikström och Jakob Trischler från CTF ska leda projektet Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling.

Forskare vid Karlstads universitet får drygt 3,8 miljoner för ett nytt forskningsprojekt om transformativ förpackningsdesign. Projektet syftar till att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar i plast.

– Vi vill bidra till att råda bot på den förvirrade debatten om plastförpackningar genom att utveckla ny kunskap och skapa en guide för hur man kan välja förpackning som har mindre påverkan på miljön totalt, säger Helén Williams, docent i miljö- och energisystem och projektledare för det nya projektet.

Projektet pågår i tre år

Projektet Transformativ förpackningsdesign för hållbar utveckling ska pågår under tre år. Målet är att ta fram en guide kring förpackningsdesign med syfte att minska den totala miljöbelastningen. Projektet, som leds av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, tilldelas drygt 3,8 miljoner av Plastutmaningen som matkedjan Lidl står bakom för att skapa initiativ för framtiden.

– Vi behöver medvetandegöra förpackningens funktioner och förstå hur dessa bidrar till att minska matsvinnet – ett minskat matsvinn är nödvändigt för att vi ska klara utmaningar med minskad klimatpåverkan från livsmedelssektorn.

Ska guida rätt

Projektet tittar på konsumenternas hantering av produkter och förpackningar, men även vad som avgör vilken förpackning konsumenten i slutändan väljer samt öka kunskapen och förståelsen om förpackningslösningar.

– Vårt projekt ska öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap inom området så att matsvinnet minskar samtidigt som miljöpåverkan av själva förpackningarna minskar, säger Helén Williams.

Fem pristagare i Plastutmaningen

Totalt tio miljoner kronor finns i potten inom Plasutmaningen som stöd till hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Fem pristagare utsågs och fick ta del av prispotten: Friluftsfrämjandet, Karlstads universitetet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

En ny version av Starbucks ikoniska vita kopp har i dagarna lanserats i Europa. Efter mycket forskning och utveckling har Starbucks nu en mugg där plastlinern ersatts med en mineralcoating. Engångslocken i plast har också ersatts med fiberalternativ, belagda med samma mineralbaserade material. Den nya muggen är certifierad som hemmakomposterbar och i stor utsträckning återvinningsbar.
astar
Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen