Förpackningsjätten Amcor köper USA-baserade Bemis

PUBLICERAD: 6 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

"En strategiskt och ekonomiskt riktig affär”, säger Amcors koncernchef Ron Delia.|”En spännande utveckling för båda företagen, som kommer att gynna alla intressenter”, säger Bemis VD och koncernchef William F. Austen.

Förpackningsjätten Amcor Ltd, med huvudsäte i Melbourne, Australien, meddelar att man förvärvar USA-baserade flexibla förpackningstillverkaren Bemis Co. Inc. för 6,8 miljarder US-dollar (ca 61 miljarder kronor).

”Vi har identifierat flexibla förpackningar som ett betydande tillväxtområde i Amerika och vi är övertygade att det här är rätt tidpunkt för båda företagen och strategiskt och ekonomiskt riktigt för Amcors och Bemis aktieägare”, säger Amcors VD och koncernchef Ron Delia.

När affären är genomförd innebär transaktionen att Bemis aktieägare kommer att äga cirka 29 procent av det kombinerade bolaget.

Bemis har en årsomsättning på cirka fyra miljarder dollar (knappt 36 miljarder kronor) medan Amcors globala omsättning uppgår till 9,1 miljarder dollar (drygt 81 miljarder kronor). 
I USA har Amcor en enhet för flexibla förpackningar i Buffalo Grove, Illinois, och en enhet för rigida plastförpackningar i Ann Arbor, Michigan.

”Kombinationen  av Bemis och Amcor sammanför två kompletterande organisationer och skapar en global ledare inom konsumentförpackningar. Det är en spännande utveckling för båda företagen, som kommer att gynna alla intressenter”, säger Bemis VD och koncernchef William F. Austen i en kommentar.

Som vi tidigare har skrivit om, har Bemis haft ekonomiska problem och tvingats spara 65 miljoner dollar genom att stänga fyra fabriker och säga upp 500 anställda (Läs HÄR!). 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker