Förpackningsforskning mer aktiv än någonsin - Vart är vi på väg

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge Research Forum 2015 äger rum i Lund den 7 maj. Boka en plats redan nu – utan kostnad för medlemmar!

Vad kan vi förvänta oss i nya material, vad innebär nanotekniken för förpackningsindustrin, hur blir förpackningens roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle och vad händer i konsumentens undermedvetna i butik?

Förpackningsforskning är ett stort och ständigt pågående arbete som försiggår på universitet och forskningsinstutitioner. Det spänner över tekniska utmaningar och praktiska lösningar men också över konsumentinteraktion och logistiklösningar.

Man kan också säga att det är ett forskningsområde som kanske inte är så synligt för industrin som kan ha nytta av dessa insikter och framsteg som sker.

Detta vill Packbridge ändra på genom att bjuda in till en spännande heldag kring förpackningsforskning och därmed vart förpackningsindustrin är på väg.

Talarna kommer att presenteras efter hand men redan nu kan följande fyra inspirerande talare introduceras:

Helena Theander, Programchef SIO Grafen

Grafen – framtidens material även inom förpackningsbranschen?

Packbridge Helena Theander
Grafen är bara ett atomlager tunt kol med har unika egenskaper, så som ogenomtränglighet för gaser och vätskor, genomskinligt, starkt , elektrisk och termiskt ledande. Vi berättar om pågående grafensatsningar i Sverige och specifikt om ett projekt med grafen som en barriär i förpackningsmaterial.

Lars Samuelson, Professor Lunds Tekniska Högskola

Nanoteknologi ökar värdet på en förpackning

Packbridge Lars Samuelsson
Nanoteknologi kan möjliggöra energibesparingar för avancerad förpackningsteknologi, med en potential att stödja sensorer såväl som kommunikationssystem. Speciellt intressant är våra försök att omvandla solstrålning till energi till en låg kostnad med hjälp av vår unika ”nanowire” teknik.

Annika Olsson, Professor Lunds Tekniska Högskola

Värdelös eller något att skapa värde från…?

Packbridge Annikka Olsson
Möjligheten att skapa värde av det som ses av konsumenter som värdelöst. Exempel på industrier som lyckas skapa värde och attraktion (ex. vis alkohol och parfym). Vad kan andra branscher lära sig av detta?

Axel Steuwer, Business Development Manager, Invest in Skåne

Förpackningsmaterials forskning med neutron och synkotron källor: Max IV and ESS

Packbridge Axel Steuwer
Med två av världens ledande forskningsresurser, MAX IV and ESS, under byggande i Lund, placeras Skåne i en ledande position när det gäller avancerad material forskning. I denna presentation kommer vi att förklara fördelarna och konsekvenserna av detta för förpackningsindustrin.

Redan kvällen innan, den 6:e maj, är ni välkomna till en Nätverksbuffé, kl. 18:00-21:00, på anrika Grand Hotel i Lund. Buffén kostar 450 SEK.

I anslutning till konferensen hålls arrangeras en utställning.

Platsen är Medicon Village i Lund. För mer information och bokning av en plats, gå till PackbridgeResearchForum.com.

Packbridge Research Forum 2015 äger rum i Lund den 7 maj

Boka en plats redan nu!

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx