Förpackningsföretaget aPak firar hundraårsjubileum

PUBLICERAD: 11 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Att fylla tresiffrigt är stort. Inte många andra företag i Sverige kan skryta med det”

I år är det 100 år sedan det företag, som vi idag känner som det globala förpackningsföretaget aPak AB, slog upp portarna på Norra Hamngatan i Göteborg.
För att fira de framgångsrika seklet bjuder aPak in kunder, leverantörer och journalister till en stor fest den 11 maj.

”Att fylla tresiffrigt är stort och det är inte många andra företag i Sverige, som kan skryta med det. Vi tycker att det är väl värt att fira, framförallt med tanke på att framtiden ser väldigt ljus ut”, säger aPak:s VD Evelina Lindgren.

För lite drygt 40 år sedan köpte familjen Lindgren samtliga aktier i förpackningsföretaget, som idag, tre generationsskiften senare, drivs av samma familj. aPak har idag över 60 medarbetare, en växande omsättning på över 300 miljoner kronor, kontor och lager i Eskilstuna och Mölndal samt egen produktionsanläggning i Tibro.
Det sekellånga framgångsreceptet bottnar i företagets långsiktiga förhållningssätt och har resulterat i att aPak kunnat växa tillsammans med sina kunder under alla dessa år.

”Genom att motstå frestelsen av de kortsiktiga vinsterna, har vi nått stabilitet och långsiktighet tillsammans med våra kunder. Flera av våra kunder, som numera är etablerade på den internationella marknaden, började småskaligt och i takt med vår gemensamma framgång, har även vårt företag kunnat växa. Att vi fått följa våra stora kunder hela vägen är väldigt roligt och det har dessutom gjort oss till ett globalt företag”, säger Evelina Lindgren.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback