Helsingborgsbaserade förpackningsbolaget Boxon lanserar en ny digital plattform, där man kombinerar information, webbshop och kundportal. Den nya hemsidan ingår i Boxons arbete med att konsolidera sina affärsområden och se över sitt totala erbjudande.
Boxon har sedan några år tillbaka fokuserat på digital utveckling med bland annat webbshop i de nordiska länderna och kundportaler åt kunder med underleverantörer. Även enklare beställningsportaler för kundunika etiketter och emballage har tagits fram. Samtidigt som intresset och behovet växt hos kunderna, har utvecklingen från Boxon skett i rask takt. Dock i olika portaler, vilket till slut blivit ohållbart.
Idén att sätta samman de olika portalerna till en gemensam, har funnits under en längre tid. I samband med senaste årets satsning med att utveckla kommunikationen kring varumärket och erbjudandet, blev det också läge att gå från idé till verklighet och börja utvecklingen digital.
Projektet har drivits av den digitala avdelningen på Boxon, som består av Emilie Olsson, digital marknadschef och Fredrik Lethin, e-handelschef. Ett stort fokus har varit att knyta samman försäljning och varumärkeskommunikation på ett begripligt sätt.
”Det har inte varit en alltför lätt uppgift. En stor utmaning har varit att hitta en struktur och ett användargränssnitt, som kommunicerar vårt varumärke, erbjudande och våra produkter på ett och samma ställe. Och som dessutom ska rikta sig till olika kundgrupper, stora som små, och med olika behov. Men vi fann en väg till slut, som vi tror kommer upplevas som en förbättrad upplevelse för kunder och besökare”. säger Emilie Olsson.
Kunder, som tidigare handlat online av Boxon, kommer nu att uppleva förbättrad funktionalitet, utökad produktinformation, ett effektivare beställningsflöde samt en tydligare helhetsbild av Boxon. Den nya hemsidan, som för Sverige finns under adressen https://www.boxon.se, ersätter den tidigare hemsidan boxon.se samt webbshopen Boxondirect.se och kundportalen Mina Sidor. Samma setup och koncept gäller för Danmark och Norge. Vid lanseringen finns även en ny finsk och en engelsk hemsida, dock utan webbshop. Nästa steg är Tyskland och Frankrike i början på nästa år.
”Det känns jättebra att kunna visa våra kunder en ny satsning, både gällande vår affärsidé och en förbättrad digital upplevelse”. säger Boxons VD Anders Yllfors.