Arlas mejeriprodukt Keso, som funnits på den svenska marknaden i drygt 60 år, har fått ny förpackningsdesign och samtidigt byter man material från plast till pappersfiber.
Att plastbägaren har bytts ut mot en pappersfiberbägare bidrar till 60 procents lägre klimatpåverkan än
tidigare bägare, vilket motsvarar 560 ton mindre koldioxid per år.
Först ut på marknanden med den nya förpackningen och den nya grafiska designen är samtliga Keso-varianter (Original, Mini, Ekologisk, Laktosfri, Protein) med vikten 250 gram. De finns i butik från vecka 16. Senare i år kommer även Keso-förpackningarna i 500 gram att få den nya förpackningen och designen.
”Eftersom Keso är en av våra storsäljare så kan vi tack vare den nya bägaren minska vår
klimatpåverkan avsevärt. Nu kan konsumenten göra ett val som är snällare mot klimatet, eftersom vi nu har en bägare med trä som råvara istället för plast”, säger Magdalena Falk, Brand Manager för Keso hos Arla Foods.
N. B.:
Produkten Keso lanserades i Sverige 1958 och kommer ursprungligen från USA. Namnet ”Keso” är ursprungligen en försvenskning av det spanska ordet för ost, ”queso”