Förpackningar ska bli hjältar som minskar matsvinnet

PUBLICERAD: 5 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Frågan om matsvinn är mycket angelägen”

”Minska matsvinnet med hjälp av ett smart förpackningskoncept.” I årets upplaga av PackChallenge ställer BillerudKorsnäs studenter på Berghs School of Communication inför en utmaning för en hållbar framtid. 
Världen producerar mat för 11 miljarder människor, samtidigt är 800 miljoner undernärda. En uppenbar anledning är det matsvinn, som uppstår i alla delar av värdekedjan: Vid skörd, vid produktion, vid lagring och transport, i butiker och restauranger och hemma hos konsumenten.

I Europa och USA blir runt 30 procent av den mat, som produceras, svinn och mer än 40 procent av det svinnet uppstår i butiker och hos konsumenten. Varje mängd mat, som går förlorad, motsvarar den resurs som gått åt för att framställa den!

Grundfunktionen hos en förpackning är att skydda produkten och möjliggöra transport. Men tänk om den kan bidra till att minimera matsvinn även på andra sätt! Årets uppgift i PackChallenge är att skapa ett starkt koncept, som tydligt kommunicerar att förpackningen borde betraktas som en hjälte med en tydlig funktion. 

BillerudKorsnäs har samarbetat med Berghs School of Communication sedan 2010. PackChallenge, som en gång började som en årlig tävling, är idag en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning. Samarbetet ska sporra studenternas kreativitet och i kursplanen ge möjlighet att arbeta praktiskt med några av de utmaningar som framtidens förpackningar står inför. 

”Vi tycker att frågan om matsvinn är mycket angelägen och därför passar vi på att lyfta den i årets PackChallenge i samarbete med Bergs School of Communications. Förpackningar kan bidra till att minska matsvinn och det känns rätt att uppmärksamma framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare vid en av världens bästa kommunikationsskolor på det. Stora frågor löses ofta bäst, när man samarbetar”, säger Henrik Essén, BillerudKorsnäs kommunikations- och hållbarhetsdirektör. 

Slutpresentationen av Berghs-studenternas lösningar sker den 31 oktober.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup